Strijd tussen streamingdiensten

Viaplay heeft meer dan 1 miljoen abonnees in Nederland

Door Bright··Aangepast:
Viaplay heeft meer dan 1 miljoen abonnees in Nederland
RTL

De Zweedse streamingdienst Viaplay is in het afgelopen kwartaal de mijlpaal van 1 miljoen Nederlandse abonnees gepasseerd. Viaplay streamt onder andere de Formule 1 en de voetbalcompetities Premier League en Bundesliga.

Het aantal abonnees op Viaplay groeide in het derde kwartaal met 879.000 tot ruim 6,4 miljoen. Dat is 78 procent meer dan een jaar geleden. "We zijn nog maar twee jaar bezig met ons vijfjarenplan en we zitten al op de helft van ons doel van 12 miljoen abonnees", zegt Viaplay-ceo Anders Jensen in een toelichting. Behalve in Nederland heeft Viaplay nu ook in Polen meer dan 1 miljoen abonnees. 

Premier League

De Viaplay-activiteiten buiten de Scandinavische landen voegden 685.000 abonnees toe in het derde kwartaal. Dat is meer dan het dubbele van het aantal abonnees in het voorgaande kwartaal.  

De toevoeging van de Engelse Premier League in het aanbod in Nederland en Polen droegen bij aan de groei. De omzet van de internationale activiteiten nam daardoor ook toe, mede door de hogere abonnementsprijs in Nederland. Een Viaplay-abonnement kost nu 13,99 euro per maand.

'Winstgevend in 2024'

Het Zweedse bedrijf verwacht dat de internationale activiteiten in 2024 'op jaarbasis winstgevend zullen zijn', wat een jaar eerder dan gepland zou zijn. In tegenstelling tot Netflix en Disney+ heeft Viaplay nog geen plannen om een goedkoper abonnement met reclame-blokken aan te bieden.

In Noorwegen groeide het aantal abonnees minder snel dan het bedrijf had verwacht. In Scandinavische landen heeft de Viaplay Group ook meerdere tv- en radiozenders. De advertentie-inkomsten daalden daar met 3 procent op jaarbasis door de verslechterde markt voor tv-reclames.

Britse lancering in november

Viaplay nam in juli de Britse sportzender Premier Sports over. Met de overname wil het bedrijf in versneld tempo groeien, in aanloop naar de lancering van Viaplay in het Verenigd Koninkrijk op 1 november. Nu de overname van Premier Sports is afgerond, verhoogt het bedrijf de doelstelling voor het aantal internationale abonnees aan het einde van het jaar naar zo'n 2,7 miljoen, van ongeveer 2,5 miljoen.

In Latijns-Amerikaanse landen en Japan, waar Viaplay geen eigen app wil lanceren, gaat het bedrijf binnenkort zijn content via partners aanbieden.

Sinds vandaag heeft Viaplay er in Nederland nog een nieuwe concurrent bij gekregen: de streamingdienst SkyShowtime is vanochtend in ons land gelanceerd.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Bright is verhuisd naar Bright.nl

Nieuwe artikelen van Bright zijn voortaan te vinden op Bright.nl.

Kijk ook onze video's op YouTube.

En luister onze podcast.

Lees meer over
NetflixHBO MaxDisneyVideolandViaplayStreamingdienstenEntertainmentFormule 1Premier LeagueDartsBuitenlands voetbalBundesligaMediaAbonnementTelevisie