DAT IS NIET GIBBS

Ombudsman NPO krijgt klachten over Op1-uitzending Natasja Gibbs

Door ANP/RTL Boulevard··Aangepast:
© ANP Ombudsman NPO krijgt klachten over Op1-uitzending Natasja Gibbs
RTL

De Ombudsman van de NPO heeft klachten binnengekregen over de talkshow 'Op1'. Dat bevestigt zij dinsdag desgevraagd aan het ANP. Columnist Jan Dijkgraaf (60) roept kijkers in een onlinecolumn op om een klacht in te sturen over de uitzending van afgelopen vrijdag.

"Bij Team Ombudsman worden klachten gelijkwaardig en serieus bekeken, ook de uwe als u zich aansluit bij de klacht van iemand anders"

Presentatrice Natasja Gibbs stelt in een gesprek met ChristenUnie-voorman Gert-Jan Segers dat Israël een 'apartheidsregime' voert. Volgens Jan Dijkgraaf is deze uitlating in strijd met de Journalistieke Code waar alle omroepen zich aan dienen te houden. Hij maakt in zijn column een vergelijking met het onderzoek dat de Ombudsman doet naar omroep Ongehoord Nederland. In twee rapporten stelt de Ombudsman van de NPO klagers in het gelijk die zeggen dat ON! ongefundeerde informatie verspreidt.

Jort Kelder voelt zich falen bij Op1: 'Zit daar met de handrem erop'
Lees ook

Jort Kelder voelt zich falen bij Op1: 'Zit daar met de handrem erop'

De Ombudsman laat weten voor de meldingen over Op1 en Natasja Gibbs de klachtenprocedure te bewandelen. Dit betekent dat zij de klachten heeft doorgestuurd naar omroep BNNVARA en dat die nu mag reageren. De omroep laat dinsdagavond weten 'ervan op de hoogte te zijn' dat er klachten zijn binnengekomen over Op1. "De klachten komen onze kant op, wij wachten dat af", aldus een woordvoerder.

Ombudsman Margo Smit plaatst dinsdag op haar website een column waarin zij mensen vraagt 'zich wat minder snel te laten oproepen om andermans klacht copy-paste over te nemen en aan ons te sturen. Bij Team Ombudsman worden klachten gelijkwaardig en serieus bekeken, ook de uwe als u zich aansluit bij de klacht van iemand anders.'

Smit legt daarna uit dat 'soms honderden identieke publieksmails aan de ombudsman' haar veel werk kosten. 'Elke mail moet geopend, gelezen en mogelijk van persoonsgegevens ontdaan worden', schrijft zij. 'Geen probleem, wij willen graag dat persoonlijke contact met klagers onderhouden en elke klacht is voor ons gelijkwaardig. Maar we merkten het afgelopen jaar ook dat via berichten op sociale media en columns op webpagina’s steeds vaker aan mensen werd gevraagd om zoveel mogelijk dezelfde klacht te sturen. Alsof méér mails ook méér indruk maken.' Dit is overbodig, beklemtoont de Ombudsman.

Lees meer over
Natasja GibbsOp1