Klimaatpakket met 120 maatregelen: 690 miljoen voor elektrisch rijden
Het kabinet trekt komende jaren 600 miljoen euro uit om de aanschaf van elektrische auto's te stimuleren. Daarbovenop komt nog eens 90 miljoen euro om het netwerk van laadpalen verder uit te breiden. Het is een van de 120 maatregelen uit een klimaatpakket waar het kabinet een akkoord over heeft bereikt.
Er moet een flinke schep bovenop het huidige klimaatbeleid om het doel te halen van 55 procent CO2-reductie in 2030. Afgelopen weken is daarom hard onderhandeld over nieuwe klimaatmaatregelen. Met de afspraken die onder leiding van klimaatminister Jetten nu zijn gemaakt, moeten de CO2-doelen worden behaald.
Volgens bronnen van RTL Nieuws bevat het klimaatpakket in totaal 120 maatregelen. Het was 'bijna een kabinetsformatie op zichzelf', zegt een bron. Het kabinet had al in het coalitieakkoord een bedrag van 35 miljard euro gereserveerd voor klimaatmaatregelen. Het grootste deel daarvan wordt in het nu afgesproken klimaatpakket gestoken. De eerste 10 miljard worden al in 2024 uitgegeven.
Het idee is dat de consument zoveel mogelijk wordt ontzien. De pijn komt vooral voor rekening van de industrie. Zo gaat de CO2-belasting voor vervuilende bedrijven flink omhoog. En worden verschillende fossiele subsidies komende jaren verder afgebouwd. Coalitiebronnen wijzen erop dat er geen sprake is van een extra verhoging van de CO2-belasting. Het kabinet volgt de afspraken voor een stijging die al in het regeerakkoord stonden.
Dubbele belasting
Eerder werd al bekend dat de kolenvrijstelling zal verdwijnen. Bedrijven die kolen gebruiken hoeven daarover geen belasting te betalen, omdat gebruikers van die energie die belasting nu al betalen. Een dubbele belasting zou oneerlijk zijn, vond het kabinet tot nu toe. Maar dat voordeel verdwijnt dus.
Voor huishoudens komt er een apart verlaagd gastarief, dat helpt ook voor de koopkracht. Het was al bekend dat het huidige energieplafond verdwijnt. Maar nu is afgesproken dat je tot 800 kuub verbruik per jaar een verlaagd gastarief krijgt. Daarboven gaat gelden dat je meer betaalt naarmate je meer gebruikt, nu betaal je juist minder naarmate je meer gas gebruikt. Ook komt er een apart tarief voor waterstof.
Een flink bedrag wordt besteed aan het stimuleren van elektrisch rijden. De honderden miljoenen worden vooral gestoken in subsidies voor nieuwe en tweedehands elektrische auto's.
Verplichting van tafel
Het plan om leasemaatschappijen te verplichten om vanaf 2025 hun hele wagenpark te elektrificeren is wel van tafel. Daarvoor in de plaats komt een verplichting voor werkgevers om CO2 te besparen bij de zakelijke mobiliteit. Dat kan via elektrisch rijden, maar mag ook op andere manieren.
In deze video beantwoordde autotester Rutger van Bright de meest gestelde vragen over elektrische auto's:
Aanvullend op de automaatregelen die al bekend zijn komt er een beperkte verhoging van de bpm (belasting op nieuwe auto's). In de gebouwde omgeving komt er extra geld voor verduurzaming van kwetsbare wijken: 100 miljoen is vrijgemaakt specifiek voor grootschalige projecten van zonnepanelen op huurwoningen.
Doe-het-zelf-vouchers
De glastuinbouw moet versneld klimaatneutraal worden, en wordt daarmee geholpen met subsidies. En mensen die zelf hun woning willen verduurzamen kunnen daarvoor doe-het-zelf-vouchers krijgen. 5 miljard van het klimaatfonds staat nog apart voor stimulering van kernenergie.
Later vandaag presenteert minister Jetten de gemaakte afspraken. Er was haast bij. Uiterlijk 1 mei moest er een akkoord zijn, anders kon het Planbureau voor de Leefomgeving de plannen niet meer op tijd doorrekenen.