Gemeenten willen aanpak

Kopzorgen over groeiend aantal bezorgers: 'We krijgen klachten over verkeersveiligheid'

Door Caroline van Soelen en Tessa Beijer··Aangepast:
© ANPKopzorgen over groeiend aantal bezorgers: 'We krijgen klachten over verkeersveiligheid'
RTL

Het aantal bezorgers op de scooter en de fiets neemt explosief toe, zeker in de coronapandemie. Gemeenten maken zich zorgen over verkeersveiligheid, blijkt uit een rondgang van RTL Nieuws. De vier grootste gemeenten steken de koppen bij elkaar over dit probleem. Maar een oplossing, die is niet makkelijk te vinden.

Overlast voor omwonenden, gevaarlijke verkeerssituaties voor de bezorgers en hun mede-weggebruikers, fietsen stallen in de openbare ruimte, laden en lossen op allerlei tijdstippen en de geluidsoverlast die dit alles met zich meebrengt. Het is een greep uit de problemen die de gemeenten  ondervinden door de toename van maaltijd- en flitsbezorgers.

Amsterdam ontvangt klachten over onveilige verkeerssituaties. "De leefbaarheid en verkeersveiligheid in de stad komt hierdoor onder druk te staan", aldus de gemeente Amsterdam. "Ook de druk op de openbare ruimte neemt toe." Ze noemen het een 'niet gewenste ontwikkeling'.

In korte tijd bestelling afleveren

Ook in Den Haag herkennen ze de problematiek. "We maken ons zorgen om maaltijdbezorgers die in korte tijd hun bestelling moeten afleveren bij klanten. We zien ook dat bezorgers geregeld hun scooter, fiets of auto foutparkeren. Zoals hun tweewieler op de stoep zetten en de doorgang blokkeren. Bijvoorbeeld hulpdiensten, voetgangers en afvalophalers kunnen daar last van hebben", laat een woordvoerder weten.

In 2019 reden er nog dagelijks 20.000 bezorgers rond op fietsen en scooters. Nu zijn dat er 50.000 per dag. Dat zijn voor het grootste deel maaltijdbezorgers, daarvan zijn er 40.000.

Naast de bekendere bezorgdiensten als Thuisbezorgd en New York Pizza zijn er in coronatijd meer kleinere restaurants thuis gaan bezorgen. En daar zijn het laatste jaar ook de flitsbezorgers bijgekomen, zoals Flink, Gorillas, Getir. Inmiddels fietsen er zo'n 10.000 rond die jouw boodschappen binnen tien minuten thuisbezorgen.

Een game om verkeerssituaties te oefenen

Maar al die bezorgers zorgen dus voor problemen op de weg. De fietsersbond roept bedrijven op om hun verantwoordelijkheid te nemen. "Je maakt gebruik van fietspaden die ook door andere fietsers worden gebruikt. Ga daar op een goede manier mee om", laat een woordvoerder weten.

De Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers (NLVVM) heeft een game gelanceerd om hun bezorgers te trainen in verkeersveiligheid. "Er zitten 600 verkeerssituaties en vragen in het spel, dus je kan er lang mee vooruit", legt Tom Philipini uit, voorzitter van de NLVVM en voorman van Taco Mundo. "Zo'n game voelt niet als droge theorie en mensen worden wel getest op hun verkeerskennis."

Minder overlast op straat

De fietsersbond vindt het een prima initiatief, maar baalt dat het (nog) niet voor alle bezorgers toegankelijk is. Onder de NLVVM vallen namelijk zo'n 20.000 maaltijdbezorgers, al sluiten ze niet uit dat meer bedrijven in de toekomst de game kunnen spelen. 

De vier grote gemeenten willen overlast op straat en in het verkeer verminderen. Concrete maatregelen zijn er nog niet. Er wordt wel gewerkt aan verschillende regels. Amsterdam wil zogenoemde darkstorelocaties aanpakken, waar flitsbezorgers hun magazijn hebben. De gemeente Rotterdam laat weten: "Er zijn gesprekken met bezorgbedrijven om overlast te beperken, maar er is geen speciaal beleid voor deze groep."

De gemeenten willen de branche betrekken bij het opstellen van regels. Want er is ook begrip voor de groei. "We snappen de wens van Amsterdammers om snel en gemakkelijk boodschappen bezorgd te krijgen. En willen we bedrijven de ruimte geven om te innoveren waar mogelijk."

Lees meer over
Thuisbezorgd.nlDeliverooUbereatsEconomiePlatformeconomieVoedingSupermarkt