Het is te druk bij de huisarts, maar hoe weet je wanneer je moet bellen?
Huisartsen hebben te maken met een extreem hoge werkdruk. Dat komt door het hoge ziekteverzuim en tekorten, maar ook door ons als patiënten. Steeds vaker leggen we onze vragen neer bij de huisarts, terwijl we het antwoord vaak ook op een andere manier kunnen vinden. Maar hoe dan? Dat leggen we je uit.
Een voorbeeld: je hebt zeurende keelpijn, geen koorts en een paracetamol heb je nog niet genomen, maar toch maak je je zorgen. Misschien is het wel iets ergs. In een automatische reflex bel je de huisartsenpost (avond-, nacht- en weekendzorg) en kom je in een wachtrij van ongeveer 45 minuten terecht. Toch blijf je erin, want je wilt antwoord. En tenslotte is de huisarts de aangewezen persoon om je dit antwoord te geven.
Overspoeld met vragen
Nou, dat laatste denken veel mensen, maar is niet altijd waar, zegt locatiemanager Iris Keuvelaar van Huisartsenposten Rijnmond. Ze vertelt dat huisartsenposten en huisartsen steeds vaker overspoeld worden met vragen over klachten waarop mensen zelf ook het antwoord kunnen zoeken. Dat zou niet alleen voor een lagere werkdruk bij huisartsen zorgen, maar scheelt de patiënt ook tijd, zegt ze. "Je hoeft dan niet in een wachtrij van een uur te staan voordat je antwoord hebt."
Voordat Keuvelaar uitlegt wat andere mogelijke opties zijn, wil ze één ding benadrukken: "We willen voorkomen dat we mensen afschrikken. We zijn er voor iedere spoedvraag en voor iedere zorgvraag. We zijn er nog steeds om mensen te helpen, maar soms lukt dat beter op een andere manier."
'Moet ik hiermee naar de huisartsenpost?'
Even terug naar de zeurende keelpijn. "In zo'n geval is het goed om te bedenken: moet ik hiermee naar de huisartsenpost toe?", zegt Keuvelaar. "Hetzelfde geldt voor mensen met oorpijn of ongeruste ouders die kinderen met koorts in bed hebben liggen. Of voor mensen die bellen over herhaalmedicatie die ze niet op tijd uit de automaat hebben kunnen halen."
In zulke gevallen kun je ook op andere manieren aan antwoorden komen, zegt Keuvelaar. "Artsen raden het bijvoorbeeld aan om eerst de website thuisarts.nl te raadplegen of op de website te kijken van de huisartsenpost waar je bent aangesloten. Daar kan je protocollen en adviezen lezen die de huisarts ook aan je kan geven. Dat betekent dat je een goed wetenschappelijk onderbouwd advies kunt krijgen", legt ze uit.
Ook zorgt het ervoor dat de lange wachtrij waar veel patiënten in belanden een stuk korter wordt. "En dat zorgt ervoor dat mensen met bijvoorbeeld hele hoge koorts, die de hulp van de huisartsenpost écht nodig hebben, eerder aan de beurt komen."
Keuvelaar heeft het niet over de mensen die met griep thuiszitten en 38 graden koorts hebben. "Daar kun je ook een ziek gevoel van krijgen, maar tussen ziek zijn en echt niets meer kunnen, zit een groot verschil", zegt ze.
Oproep
De werkdruk van huisartsen wordt hoger en hoger. De oproep aan patiënten om in sommige gevallen iets zelfredzamer te zijn, wordt daarom luider. "Nogmaals", zegt Keuvelaar, "we willen mensen niet afschrikken, maar de werkdruk voor huisartsen is zo hoog dat de dienstverlening in gevaar komt."
"In totaal is 65 procent van de zorg die bij huisartsen komt geen spoedzorg, zorg die niet kan wachten tot de volgende werkdag. De andere gevallen zijn vaak op te lossen met zelfzorg. Het is belangrijk dat mensen dit vaker gaan doen."
Dagelijkse update
Wil jij iedere middag een selectie van het belangrijkste nieuws en de opvallendste verhalen in je mail? Meld je dan nu aan voor de dagelijkse update.