Italiaanse piloot ontslagen na een dutje in de cockpit
Een dutje in de cockpit kostte een piloot van Italiaanse luchtvaartmaatschappij ITA Airways zijn baan. Hij werd ontslagen omdat hij in slaap was gevallen tijdens een langeafstandsvlucht. De passagiers zouden niet in gevaar zijn geweest. Is dat zo? En hoe vermoeiend is het werk van een piloot?
Het voorval vond plaats in de nacht van 30 april op een vlucht van New York naar Rome in een Airbus A330. Toen het vliegtuig boven Frankrijk was, kreeg de luchtverkeersleiding de piloten niet meer te pakken. Volgens Italiaanse media werd daardoor gevreesd voor een terroristische actie. Dat bleek gelukkig niet zo te zijn.
Powernap
De piloot zei achteraf dat er technische problemen waren met de radio, maar na onderzoek kwam ITA Airways tot de conclusie dat de man in slaap was gevallen tijdens de rustpauze van zijn copiloot. Zo'n pauze mag namelijk gewoon en is voor piloten broodnodig. Piloot Rick (achternaam bekend bij de redactie), die vliegt bij een maatschappij in Dubai, legt uit hoe dat zit.
"Ik vlieg zelf niet in Europa, maar er zijn wereldwijde regels voor", vertelt hij. Zo kunnen piloten altijd 'gecontroleerde rust' nemen. Bij zijn eigen maatschappij zit dat zo: "Dat is een periode van maximaal 45 minuten waarin je niet actief iets doet in de cockpit. Je overlegt dat met je collega." Want allebei tegelijkertijd slapen, dat mag niet.
Bij kortere vluchten, waarbij er maar twee piloten in de cockpit zitten, slaapt Rick dan in de stoel van de cockpit. Dat kan voor hem ook niet anders. "Ik vlieg op een Boeing 737, daar vliegen Ryanair en Transavia ook mee, en die heeft geen aparte rustruimte. Gelukkig heb ik geen moeite om in de cockpit in slaap te vallen, binnen twee minuten ben ik weg."
Sommige vliegtuigen, voor vluchten langer dan negen uur, hebben wel speciale slaapcabines. Er moeten dan ook minimaal drie piloten in de cockpit aanwezig zijn.
Vliegen is vermoeiend
Een rustpauze is voor piloten vaak noodzakelijk, weet Rick, want vliegen is vermoeiend. "Fysiek niet, want je zit gewoon. Het is mentaal best wel intensief. Het continu monitoren van de systemen, hoogtes, snelheden. Je kan je aandacht af en toe verleggen door naar buiten te kijken, maar in de nacht zie je niet zoveel. Het is best vermoeiend, zeker met tijdsverschillen", zegt hij.
Zijn tips? "Sterke koffie nemen of even opstaan en je benen strekken." En op tijd rusten dus. "Als mijn collega gecontroleerde rust neemt en ik merk dat ik moe word, dan schud ik hem of haar wel wakker. Je merkt ook wel dat die powernap helpt."
Vliegveiligheid
Maar in slaap vallen kan dus weleens gebeuren. Toch klopt het volgens de piloot dat dat niet meteen gevaarlijk is. "Voor het vliegen zelf is het niet zozeer een risico", zegt Rick. "Op zo'n lange vlucht gaat alles automatisch. Twee minuten na opstijgen gaat de automatische piloot erop, en er pas weer af vlak voor het landen."