KLM: krimp Schiphol is 'dramatisch' voor sector
De kogel is door de kerk: Schiphol moet officieel fors krimpen. Het is 'een indringend besluit' voor de sector, zei minister Mark Harbers van Infrastructuur tijdens de persconferentie over het kabinetsbesluit. Volgens KLM is het zelfs 'dramatisch'.
Vorige week lekte al uit dat het mes in het aantal toegestane vluchten op Schiphol gaat. Nu geldt nog een maximumaantal van 500.000 vluchten per jaar. Dat wordt fors minder. Vanaf eind 2023 gaat een plafond gelden van 440.000 vluchten per jaar. Ook de opening van Lelystad wordt uitgesteld.
De nationale luchthaven voldoet al jaren niet aan de milieueisen en heeft ook geen natuurvergunning. Het kabinet kan groei daarom niet meer goedpraten. En dat is een kentering, want lange tijd was de bereikbaarheid van Nederland te belangrijk om groei te verbieden.
Het snijden in de vluchten gaat bedrijven zoals Schiphol en KLM echter pijn doen. Ben Smith, de topman van Air France-KLM, noemde zijn maatschappij en de luchthaven recent 'de kroonjuwelen van de Nederlandse economie'.
'KLM overvallen'
KLM zegt in een reactie overvallen te zijn en te vrezen voor het voortbestaan van zijn netwerk zoals we dat nu kennen. De plannen zouden ook haaks op het regeerakkoord staan. Het voornemen voor krimp 'is dramatisch voor KLM en de bereikbaarheid van Nederland' en ondermijnt de zogenoemde hubfunctie van zowel Schiphol als KLM, aldus de maatschappij.
Volgens Schiphol leiden de plannen tot onzekerheid, al is de luchthaven geen voorstander van ‘groei om groei’. Schiphol hoopt samen met de betrokkenen te kunnen overleggen.
"Het lijkt er sterk op dat het kabinet bewust bezig is de luchtvaart de nek om te draaien en daarmee Nederland het lelijke eendje van Europa te maken", zegt voorzitter Marnix Fruitema van BARIN, de belangenvereniging van in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen in een reactie.
De luchthaven zou veel waarde toevoegen aan de economie, als banenmotor bijvoorbeeld. Ook is Schiphol van belang voor het vestigingsklimaat. Bedrijven zouden zich eerder willen vestigen in Nederland, omdat je vanaf hier naar elke uithoek van de wereld kan vliegen.
Schiphol kent bovendien veel overstapmogelijkheden en vervult een hubfunctie als een van de de best verbonden luchthavens ter wereld. Maar experts maken ook kanttekeningen bij de toegevoegde waarde van Schiphol, die zou structureel overschat worden.
Hub als verdienmodel
Ook is de hubfunctie vooral een verdienmodel voor de bedrijven, en worden de schadelijke effecten voor mens en milieu te weinig meegerekend.
Krimp in het aantal vluchten betekent wel dat er andere keuzes moeten worden gemaakt en er sneller zal worden gekozen voor winstgevende routes. Dat prijskaartje komt naar verwachting vooral op het bord van de reiziger terecht.