Onderhandelingsresultaat

9,25 procent erbij voor NS-personeel: 'Zo'n deal heeft gevolgen voor andere bedrijven'

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANP9,25 procent erbij voor NS-personeel: 'Zo'n deal heeft gevolgen voor andere bedrijven'
RTL

Een totale loonstijging van 9,25 procent en twee keer een eenmalige uitkering van 1000 euro. Dat staat onder meer in het onderhandelingsresultaat van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de vakbonden. "Een goede deal", vindt econoom Edin Mujagic. En dat kan ook cao-onderhandelingen in andere sectoren op weg helpen.

De onderhandelingen gingen de hele nacht door, maar nu ligt er dan echt een onderhandelingsresultaat en zijn de stakingen opgeschort. Een definitief akkoord is het nog niet. De vakbondsleden moeten hier eerst op reageren.

"We hebben het over een behoorlijke loonsverhoging. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat de leden hier nee op zeggen", zegt Mujagic, hoofdeconoom van OHV Vermogensbeheer, tegen RTL Nieuws. "Daar komt ook nog bij dat er andere dingen in staan die het werk van werknemers makkelijker maken."

Doorbraak in cao-onderhandeling met NS, stakingen opgeschort
Lees ook

Doorbraak in cao-onderhandeling met NS, stakingen opgeschort

Dat kan werken bij de NS zelfs aantrekkelijker maken. "In recent afgesloten cao's komt de gemiddelde loonstijging de afgelopen drie à vier maanden neer op zo'n 4 procent. Zo bezien zou dit een relatief goede cao-afspraak zijn", legt Mujagic uit. "Op het moment dat dit definitief goedgekeurd wordt, zijn er mensen die denken: werken bij de NS, dat klinkt niet zo gek."

Dat kan er voor dat mensen uit andere sectoren overstappen. Terwijl er op veel plekken al een personeelstekort is. "Daardoor moeten die andere sectoren misschien ook wel zo'n deal sluiten. Bedrijven moeten er, als je naar de toekomst kijkt, rekening mee houden dat ze meer van dit soort cao-afspraken moeten maken, gewoon om mensen te binden. De NS en de vakbonden hebben ook andere afspraken gemaakt die het werk bij de NS aangenamer moeten maken. Ik vermoed dat de NS daarmee voorsorteert op de komende jaren, waarin arbeid nog schaarser zal worden."

Dit zijn de onderhandelingsresultaten tussen de bonden en de NS:

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Grote kostenpost

Het onderhandelingsresultaat dat er ligt is gunstig voor de medewerkers, maar volgens Mujagic kan het voor de NS een harde klap zijn. "Bij elk bedrijf zijn de loonkosten de grootste kostenposten. Elke keer als het loon stijgt, nemen de sociale lasten van werkgevers toe", legt hij uit. Dat komt tegelijkertijd met de klap van inflatie, die hoger is uitgevallen dan vooraf verwacht. "De prijzen van kaartjes zijn op 1 januari met maar 1,8 procent verhoogd, maar de inflatie is dit jaar 7 of 8 procent geworden."

"Ik twijfel er niet aan dat ze dat kunnen hebben, al is het maar omdat de Nederlandse overheid de aandelen in handen heeft", vervolgt de econoom. "Zelfs bij een rampzalig scenario valt de NS niet om. Maar het kost linksom of rechtsom heel veel geld."

Geld dat niet zomaar doorberekend zal worden aan de reiziger. Daar zijn namelijk regels aan verbonden. De NS mag de prijzen verhogen met de verwachte inflatie van dat jaar. Mujagic: "Als ik naar de laatste ramingen van het Centraal Planbureau kijk, gaan ze uit van ruim 4 procent inflatie volgend jaar. Misschien gaat de NS wel lobbyen om de veel hogere inflatie van dit jaar goed te kunnen maken. Dan zou het kunnen dat de prijs wel meer stijgt."

Lees meer over
Nederlandse Spoorwegen (NS)FNVTreinenSpoorwegenNederland