Annuleerbonus Schiphol is 'noodgreep, die niet is vol te houden'
Schiphol maakte deze week bekend luchtvaartmaatschappijen 350 euro te gaan betalen per passagier die niet kan vertrekken door de omstandigheden. Waarom wordt dat geld niet gestoken in beveiliging of verbetering van de arbeidsomstandigheden? Die vraag wordt hardop gesteld in de reiswereld.
"Dit heb ik nog nooit eerder gezien", zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert over de vergoeding van 350 euro per passagier die Schiphol tegenover het annuleren van vluchten zet. "Dit is behoorlijk uniek." Het is volgens hem 'niet megawinstgevend' voor de luchtvaartmaatschappijen.
Feitelijk worden luchtvaartmaatschappijen gecompenseerd voor verliezen van omzet, omdat de vluchten geannuleerd worden, legt de deskundige uit. "De vliegtuigen zouden natuurlijk gewoon de lucht in moeten. Het is uitermate slecht, hiermee bevestig je het beeld van onzekerheid rond het doorgaan van vluchten."
Niet maanden vol te houden
Het zou volgens Melkert kunnen betekenen dat Schiphol drie miljoen euro per dag moet uitkeren. Volgens hem gaat het om een 'noodgreep' die Schiphol 'niet maanden vol kan houden'.
Een structurele oplossing is het dus niet. Wat zou er dan wel moeten gebeuren? Volgens Melkert zit er voorlopig niks anders op dan Schiphol te laten krimpen.
"Mensen moeten een aantrekkelijk baan hebben en een aantrekkelijk salaris. Dat betekent meer kosten voor de luchthaven en dus meer kosten voor een ticket. Het betekent ook dat mensen die het werk doen, een goed salaris moeten krijgen en de arbeidsomstandigheden normaal moeten zijn. Daar hoort ook een passend salaris bij. Dat zijn we over het algemeen vergeten lijkt wel in de samenleving."
Minister: een sluit ander niet uit
Op dit moment kiest Schiphol er dus voor om veel geld te betalen aan vliegmaatschappijen, terwijl dit geld ook naar beveiligingspersoneel zou kunnen gaan. Volgens Minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers sluit het een het andere wat hem betreft niet uit. "Het is niet of, of."
Tegelijk vindt Harbers dat Schiphol 'stevig aan de bak moet' om een structurele oplossing te vinden voor de problemen. "Dat betekent linksom of rechtsom ervoor zorgen dat er meer beveiligers en andere medewerkers komen."
Veel personeel afgehaakt
Door het tekort aan beveiligers staan reizigers vaak urenlang in de rij voordat ze naar hun vliegtuig kunnen. Dat gebeurde in de zomerperiode ook, waardoor velen hun vlucht niet haalden. Om de chaos tegen te gaan, schrapte de luchthaven veel vluchten en kregen beveiligers een zomerbonus. De bonus is nu afgelopen en veel personeel is weer afgehaakt.
"Men dacht begin september het lek boven te hebben, maar helaas blijkt het nog erger te zijn dan voor de zomer", aldus Harbers. Hij heeft vragen gesteld aan Schiphol over de gang van zaken en hun oplossingen. Hij vindt dat de luchthaven er alles aan moet doen om de herfst en de winter goed door te komen. "Ze moeten eerlijk zijn over wat ze kunnen, maar vooral ook actie ondernemen om meer mensen naar Schiphol te lokken om er te werken."