Snoeiharde kritiek op WK-reclame Jumbo met dansende bouwvakkers
Op sociale media is veel ophef ontstaan over de WK-reclame van supermarktketen Jumbo. Daarin zijn Oranjefans te zien die verkleed als bouwvakkers de polonaise lopen op een bouwsteiger. De reclame zorgt voor een lading van kritiek. 'Jumbo moet zich echt kapot schamen voor deze reclame. Lekker oranje bouwvakkers de polonaise laten lopen. Alsof die 6500 doden niet gebeurd zijn.'
Met de 6500 doden wordt gerefereerd aan arbeidsmigranten die zijn omgekomen bij werkzaamheden voor het WK Voetbal in Qatar.
Polonaise
De WK-reclame was gisteren voor het eerst te zien op televisie en via de socialemediakanalen van Jumbo. Daarin zijn meerdere BN'ers te zien, zoals Frank Lammers, René Froger, Gerard Joling en rapper Donnie. Er wordt met veel enthousiasme gedanst en gezongen. 'Een beetje doorwerken, dan zijn we op tijd thuis voor de wedstrijd', zegt rapper Donnie op een gegeven moment tegen een horde aan Oranjefans die aan het werk gaan als bouwvakkers.
Vervolgens leidt hij ze, al zingend, door de bouwsteigers. 'We lopen de polonaise, gaan nooit meer slapen'.
'Schaam je kapot'
De video met de aanschrijving 'Supporters opgelet! Dit najaar juich je nog topper met de hoofdspencer van supporters' kan op snoeiharde kritiek rekenen. 'Jumbo, jullie hebben echt het empathisch vermogen van een mug. Deze reclame kan echt niet.'
Zie hieronder een greep uit de reacties:
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
De Reclame Code Commissie (RCC) heeft klachten ontvangen over de omstreden WK-commercial. De commissie gaat kijken of de klachten met voorrang behandeld kunnen worden, aldus een woordvoerder. Het is niet bekend hoeveel klachten er zijn ingediend.
De Stichting Ether Reclame (Ster) liet eerder vandaag weten dat de Jumbo-reclame aan alle criteria voldoet om uitgezonden te mogen worden. Ster haalt de reclame bij commotie niet van de buis, die beslissing ligt volgens de stichting bij de supermarktketen.
Jumbo is om een reactie gevraagd, maar kon niet direct reageren. De supermarktketen verklaarde vorige maand nog zich in zijn communicatie-uitingen rond het WK uitsluitend op het Oranjelegioen te zullen richten. "We realiseren ons goed dat er gevoeligheden zijn rondom dit WK voetbal in Qatar. We hebben een zorgvuldige afweging gemaakt ten aanzien van de wijze waarop we dit jaar inspelen op het Oranjegevoel voor en tijdens het WK voetbal."