Massaal Spotify-lijstjes delen is begonnen: 'Gezond vleugje narcisme'
Je buurvrouw had misschien wel K3 op repeat staan, of je collega blijkt het hele jaar dancemuziek geluisterd te hebben. Je weet straks weer alles over het luistergedrag van de mensen om je heen, want de eindejaarslijstjes van bijvoorbeeld Spotify en Apple Music zijn er. En die lijstjes delen we maar al te graag op sociale media, al zit lang niet iedereen daarop te wachten. Waarom doen we dat toch?
Je meest beluisterde podcasts, genres, nummers en artiesten van 2022. Muziekdiensten verzamelen elk jaar je data en verpakken die in gelikte overzichtjes. Nu het einde van het jaar dichterbij komt, worden ze allemaal beschikbaar en overspoelen deze lijstjes sociale media.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
"No one cares about your Spotify", waarschuwt radio-dj Michiel Veenstra al in een post op Twitter. Maar daar hebben de meeste mensen geen boodschap aan. "Ik kan niet wachten om mijn goede smaak weer tentoon te spreiden", schrijft Hessel Koster bijvoorbeeld.
Zo'n persoonlijk lijstje heeft voor iemand anders ook helemaal geen waarde, zegt mediapsycholoog Mischa Coster. Maar toch delen we het massaal. "De meeste mensen doen dat uit enthousiasme", zegt Coster. "Ik denk dat je onbewust wel denkt dat anderen het leuk vinden om te zien. We overschatten onze belangrijkheid: we denken dat anderen de dingen die wij zelf belangrijk vinden, net zo belangrijk vinden als wij."
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Maar je moet dus niet raar opkijken als niemand je lijstje bekijkt of niemand naar je muziek gaat luisteren. "Mensen liken het uit sympathie", denkt Coster.
Pochen
En daar doen we het onbewust ook een beetje voor. "We krijgen graag complimenten over onze muzieksmaak. Het zegt iets over jezelf, dus het is indirect een compliment over je persoonlijkheid", legt GZ-psycholoog Bjarne Timonen uit. "Zo'n playlist geeft ons het gevoel dat de wereld om ons draait. Terwijl iedereen het voorgeschoteld krijgt."
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Zelfs als we de lijstjes van anderen wel leuk vinden, komt dat volgens de psycholoog omdat we daardoor inspiratie opdoen. "Als ik dan iets ga luisteren, doe ik dat voor mezelf. Mensen zijn vooral met zichzelf bezig."
'Gezond vleugje narcisme'
Daar zijn diensten als Spotify zich van bewust. "Ze spelen goed in op het vleugje gezond narcisme wat in ons allemaal zit", zegt Timonen. En door jouw lijstjes met je volgers te delen, maak je ook meteen gratis reclame. "Het is super handig dat ze inspelen op het sentiment en de behoefte om gezien te worden."
Dat gezien worden, moet wel lukken nu de overzichten gepubliceerd worden. Al zal niet iedereen even blij zijn met z'n lijstje. "Kinderen zijn echt slecht voor je Spotify-algoritme", zo klaagt ene Lennart. Dat zullen we dan maar geloven als je lijstjes vol kleuterpop staan.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.