0.0-biertje of mocktail

Alcoholvrij is in opmars: 'Mensen hebben geen zin meer in een kater'

Door Malin Kox··Aangepast:
© RTL ZAlcoholvrij is in opmars: 'Mensen hebben geen zin meer in een kater'
RTL

Nederlanders bestellen vaker een alcoholvrij biertje of een mocktail. Het aanbod van dat soort dranken groeit gestaag. Mede dankzij ondernemer Wim Boekema, die met Nix & Nix inmiddels vier alcoholvrije slijterijen door het hele land heeft. "Als de december- en januaridrukte voorbij is, kijken we verder naar uitbreiding."

"De deur is dicht, maar wij zijn open", staat aangeplakt bij de Amersfoortse vestiging van Nix & Nix. Ook de drankenhandelaar moet aan de energierekening denken. Binnen lopen een paar klanten rond. Als ze afrekenen en weer naar buiten lopen, zegt Boekema ze vrolijk gedag. "Bedankt he, geniet ervan! En fijne feestdagen!"

Winkels in Haarlem, Tilburg en Amsterdam

Het zijn drukke tijden voor de ondernemer. December, de feestmaand en direct daarop januari, waarin steeds meer mensen een maand lang alcohol links laten liggen. Zeven dagen per week is het alle hens aan dek voor Boekema op het hoofdkantoor in Amsterdam of in een van de winkels.

Vorig jaar zomer opende Boekema de eerste Nix & Nix, in Haarlem. Naast Haarlem en Amersfoort zijn er nu ook vestigingen in Tilburg en Amsterdam en Nix & Nix verkoopt het aanbod via de website. In die winkels worden alleen dranken met zeer weinig alcohol (tot 0,5 procent) en alcoholvrije drankjes verkocht: denk aan bier, wijn, kruidenbitters en alcoholvrije varianten van sterkedrank.

Vaker alcoholvrij

Nederlanders kiezen steeds vaker voor een alcoholvrije variant op bier, wijn of sterkedrank. Uit het jaarlijkse bieronderzoek van Nederlandse Brouwers blijkt dat het aandeel alcoholvrij gestaag groeit in onze maandelijkse bierconsumptie. Gewoon pils drinken we juist steeds minder vaak

De omzetten over 2022 zijn tot nu toe, daar komt nog wel wat bij dus.© IRi / RTL Z
De omzetten over 2022 zijn tot nu toe, daar komt nog wel wat bij dus.

Omzet alcholvrij? Klein bier

De omzetten uit de verkoop van alcoholvrije drank zijn in de afgelopen jaren gegroeid, blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau IRi. Dat is goed te zien in bovenstaande grafiek. Er werd voor zo'n 140 miljoen aan alcoholvrije drank verkocht dit jaar, tot nu toe. 

Toch stelt deze jaaromzet nog niet zo heel veel voor in vergelijking met de bijna 3,6 miljard euro aan omzet uit de verkoop van alcoholhoudende drank tot nu toe dit jaar (zoals te zien is in onderstaande grafiek).

De omzetten over 2022 zijn tot nu toe, daar komt nog wel wat bij dus.© IRi / RTL Z
De omzetten over 2022 zijn tot nu toe, daar komt nog wel wat bij dus.

De opmars van de verkoop van alcoholvrij bier vertraagde wel in 2021, volgens IWSR, een Brits bedrijf dat de wereldwijde alcoholmarkt in de gaten houdt. Een van de redenen hiervoor is dat er meer wordt verkocht van andere soorten alcholvrije drank en dan vooral sterkedrank en mousserende wijnen. 

De verkoop van alcoholarme of -vrije drank zal alleen maar stijgen in Nederland, verwacht IWSR. "Omdat men veel bezig is met gezondheid."

Uitvogelen wat werkt

Met name mousserende alcoholvrije wijnen doen het goed, ziet ook Boekema. Anderhalf jaar is hij nu bezig met het opzetten van zijn drankenhandel en het is nog steeds uitvogelen wat wel en niet werkt.

"lk heb heel veel geregeld en heel veel geleerd. Het gaat absoluut beter dan vorig jaar, we verwachten de omzet te verdubbelen. Dat moet ook, anders houdt het op een gegeven moment wel op."

Nadat Boekema in de zomer van 2021 was begonnen in Haarlem, volgden in samenwerking met vastgoedpartij Wereldhave een paar maanden later pop-upstores in Nieuwegein, Leiderdorp en Heerhugowaard.

In die laatste plaats waren klanten zo enthousiast, dat de winkel langer open bleef dan in eerste instantie het plan was. Inmiddels hebben Boekema en zijn zakenpartner Frederike de Groot 750.000 euro startkapitaal opgehaald bij 033 Ventures (van onder anderen oud-schaatser Carl Verheijen) en door het land een aantal vaste winkels geopend.

"De winkel in Tilburg is nu nog een beetje een vreemde eend in de bijt, locatiegewijs", zegt Boekema. Hij ziet het als opstapje naar de rest van het zuiden. "Als de winkel in Tilburg goed loopt, kan dat een goede indicatie zijn voor andere steden in die richting. Eindhoven, Den Bosch, misschien Maastricht."

De winkels mogen dan verspreid zijn over het land, de klanten hebben min of meer dezelfde smaak, ziet Boekema. "Het is niet zo dat we in de ene winkel veel meer bier verkopen of juist meer alcoholvrije gin. Klanten komen bij hun eerste bezoek voor de producten die ze al kennen. Pas bij een tweede of derde bezoek krijgen ze oog voor de bijzondere dingen, zoals onze elixirs: drank met bijzondere ingrediënten als valeriaan."

Veel meer dan in het begin focust Nix & Nix zich nu dan ook op de smaak van de klant. "We zijn veel meer bezig om ze te inspireren met recepten voor alcoholvrije cocktails en bijvoorbeeld wijn-spijscombinaties."

Uitbreiden in grote steden

Waar de volgende winkel komt? Een klant die met zijn aankoop in de hand langsloopt, weet het wel: "Rotterdam!" Hij maakt een praatje met Boekema zonder door lijken te hebben dat hij met de oprichter van de winkel praat. Ook deze man krijgt een uitgebreid afscheid. "Volgend jaar, als deze drukte voorbij is, gaan we ons focussen op uitbreiding", zegt Boekema, zodra de man weer buiten staat. "We kijken vooral naar de grote steden: Utrecht, Den Haag, maar ook Eindhoven."

Hoe hij aan het geld voor die winkels wil komen, laat hij nog een beetje in het midden. "We zijn altijd aan het kijken voor nieuwe investeerders. Ik zou een samenwerking met bijvoorbeeld een landelijke e-commercepartij wel logisch vinden. De distributie van de drank doen we nu nog voor een groot deel zelf, dat kost veel geld en gedoe."

Een samenwerking met een landelijke supermarkt ziet hij nog niet zo snel gebeuren. Wel werkt Nix & Nix samen met online supermarkt Crisp en geschenkgigant Greetz.

"Wat voor veel partijen een kleine categorie is, helpen we zo met groeien. En we proberen steeds meer onder de aandacht te komen bij werkgevers en bedrijven, voor relatiegeschenken en Dry January pakketten. Steeds meer mensen stoppen met alcohol drinken. Omdat ze geen zin meer hebben in de kater, of om gezondheidsredenen."

Lees meer over
Niet-alcoholische drankenAlcoholvrij bierZ link in bio