'Extra aanpak nodig'

Meer verkeersongevallen met slachtoffers in 2022, elektrische fietsen vaak betrokken

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANP / EditorialMeer verkeersongevallen met slachtoffers in 2022, elektrische fietsen vaak betrokken
RTL

Het aantal verkeersongevallen met slachtoffers is in het afgelopen jaar meer geweest dan de afgelopen jaren. Dat bevestigt Paul Broer, portefeuillehouder Verkeer bij de Nationale Politie, na berichtgeving van De Telegraaf. Volgens de voorlopige cijfers zijn er vorig jaar 578 verkeersongevallen geweest met minstens één dodelijk slachtoffer.

Ook waren er het afgelopen jaar 21.457 ongevallen met minstens één gewonde. "Er zijn natuurlijk dit jaar meer verkeersongelukken ten opzichte van de coronajaren 2020 en 2021, toen waren er minder ongelukken omdat er minder verkeer op de weg was", zegt Broer. "Maar ook vergeleken met 2019 zijn er meer verkeersslachtoffers. Dat is een zorgelijke trend." 

In 2019 vielen 661 verkeersdoden. In 2020 en 2021 waren dat er 610 en 582. Het exacte aantal (dodelijke) verkeersslachtoffers in het afgelopen jaar wordt in het voorjaar bekendgemaakt door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De politie noemt de stijging van het aantal verkeersongevallen een 'sterke indicatie' dat ook het aantal verkeersdoden in het afgelopen jaar is gestegen.

Vrouw in Letland verschijnt dronken op rijexamen: taakstraf en rijontzegging
Lees ook

Vrouw in Letland verschijnt dronken op rijexamen: taakstraf en rijontzegging

Hoewel de cijfers nog niet compleet zijn, ziet de politie wel al dat er de afgelopen jaren meer ongelukken zijn met elektrische fietsen. Vaak zijn daar ouderen bij betrokken. Ook waren er afgelopen jaar meer ongelukken in de avonduren dan in de ochtend.

Te hard rijden, bellen achter het stuur en bestuurders onder invloed van drank en drugs staan nog altijd in de top-5 van verkeersongelukken.

Verkeersveiligheid

Broer vraagt gemeenten en provincies om zelf goed te kijken naar wat zij kunnen doen aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. "Bijvoorbeeld als het gaat om verlichting van lokale wegen. Maar ook als het gaat om fietspaden. Er fietsen nu zoveel soorten fietsen, van fatbikes tot bakfietsen. Zijn de fietspaden daar wel goed op ingericht?"

Ook pleit hij voor meer landelijke voorlichtingscampagnes rond de feestdagen, specifiek gericht op rijden onder invloed. "Al zou je daarmee maar twee bestuurders behoeden voor een ernstig ongeval, dan heb je al winst te pakken."

De stijging is opvallend omdat het kabinet in 2030 het aantal verkeersslachtoffers wil halveren. In het regeerakkoord van het vorige kabinet werd verkeersveiligheid zelfs tot 'nationale prioriteit' benoemd. 

Dat streven noemde de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in november al onhaalbaar. Ervan uitgaande dat de lichte daling tijdens coronajaren tijdelijk was, schat de stichting na uitgebreid onderzoek dat het aantal doden zonder extra maatregelen in 2030 is gestegen naar 810.

Extra miljoenen

Minister Harbers kondigde afgelopen november al aan 50 miljoen euro extra te willen investeren om de fietsveiligheid in Nederland te verbeteren. Ook wil hij het mogelijk maken om op meer wegen binnen de bebouwde kom 30 kilometer per uur te rijden.

Ook na een ongeluk zijn slachtoffers er nog lang mee bezig. Onder andere door de afhandeling van letselschade. Dat zoiets lang kan duren, zie je in onderstaande video:

Ingrid van Casteren kreeg in 2005 een zwaar auto-ongeluk. Ze hield er een whiplash, hersenletsel en een incomplete dwarslaesie aan over. Ze was verzekerd, maar toch is de schadeafhandeling na 17 jaar nog niet geregeld.
Lees meer over
Mark HarbersSWOVVerkeersongevallen