Streekvervoer gaat woensdag en vrijdag opnieuw staken
Personeel in het streekvervoer legt komende woensdag en vrijdag opnieuw het werk neer. Dit is het begin van een nieuwe reeks stakingen, zegt Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer.
"De grens is bereikt voor de mensen in het streekvervoer", zo verklaart Van der Gaag de reden voor een nieuwe ronde van stakingen. "De werkdruk is te hoog door de onregelmatige roosters en krappe rittijden. Als er niks verandert, is dat heel slecht voor de toekomst van het openbaar vervoer."
16,9 procent erbij
Twee weken geleden legde het personeel in het streekvervoer al vijf dagen het werk neer. Met name in de Achterhoek, Rivierenland en in Limburg viel een deel van het streekvervoer uit.
Werknemers eisen een nieuwe cao waarin het loon meestijgt met de inflatie. Ook willen ze maatregelen om de werkdruk te verlagen. FNV eist een loonsverhoging van 16,9 procent voor een cao voor een jaar, het CNV eist 14 procent verspreid over achttien maanden.
De beide vakbonden hadden de werkgevers een ultimatum gesteld, dat morgen afloopt. Maar de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) gaf al voor het weekend aan daar geen gehoor aan te geven: "Dat geld is er niet."
Volgens FNV is 'een op de vijf chauffeurs is ziek', wat zorgt voor nog meer werkdruk. Om die te verlagen moeten onder meer de rijtijden minder krap worden en moet er regelmaat in de roosters komen.
Gesprekken stopgezet
Het loonbod van de VWOV bedraagt 8 procent voor een jaar en 3 procent volgend jaar. De werkgevers zeggen dat de marges in het openbaar vervoer heel klein zijn, en dat veel vervoersbedrijven sinds corona verlies draaien.
Het ultimatum was eerder voor de VWOV reden om de gesprekken over de cao stop te zetten. Een woordvoerder van FNV liet daarop al weten: "De eisen blijven liggen zoals deze waren. We merken dat er een grens is bereikt voor chauffeurs."
De staking wordt gesteund door personeel van onder andere Arriva, Qbuzz en Keolis.
Evert Jan van de Mheen, onderhandelaar van CNV Vakmensen, heeft geen goed woord over voor de opstelling van de werkgevers. "Ze doen net alsof het de chauffeurs alleen om geld is te doen. En roepen dan dat geld er niet is. Natuurlijk, een goede loonsverhoging is belangrijk, maar het gaat om veel meer dan alleen dat geld. Zelfs een voorstel voor een iets langere pauze om 's avonds normaal te kunnen eten is onbespreekbaar. Een pauze van 20 minuten in plaats van 15 minuten - is dat dan al te veel gevraagd?"