Enquête onder ondernemers

Onderzoek: meeste ondernemers rekenen prijsstijgingen niet helemaal door

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPOnderzoek: meeste ondernemers rekenen prijsstijgingen niet helemaal door
RTL

Vind je het leven nu al duur? Het kan nog erger, want het merendeel van de ondernemers zegt prijsstijgingen waar zij mee geconfronteerd worden niet of slechts gedeeltelijk door te berekenen aan de klant. Het gaat dan bijvoorbeeld om gestegen kosten voor energie of grondstoffen. Slechts 4 procent stelt alles door te kunnen rekenen.

Dit meldt het CBS op basis van de Conjunctuurenquête Nederland, die wordt gehouden in samenwerking met KVK, het Economisch Instituut voor de Bouw, MKB-Nederland en VNO-NCW.

De gegevens voor het onderzoek zijn begin januari 2023 verzameld bij ruim vijfduizend bedrijven waar minstens vijf mensen werken.

Ondernemers hadden zowel in 2022 als in 2021 te maken met prijsstijgingen in onder andere energie en grondstoffen. Vergeleken met begin 2021 gaf een groter deel van de ondernemers aan de gestegen kosten voor een groot deel te kunnen doorberekenen. 

Inflatie in januari iets lager, boodschappen wel weer fors duurder
Lees ook

Inflatie in januari iets lager, boodschappen wel weer fors duurder

Toch moeten ze een flink deel van de kosten nog voor eigen rekening nemen. Dat gaat ten koste van hun winstgevendheid of soms moeten ze inleveren op hun spaargeld.

Ondernemers binnen de verhuur en handel van onroerend goed geven met bijna 23 procent het vaakst aan dat de gestegen kosten niet doorberekend kunnen worden. Dit is wel lager dan een jaar eerder, toen het aandeel in deze bedrijfstak boven de 50 procent lag. 

Het gaat bijvoorbeeld om verhuurmakelaars en huisbazen, zegt Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom bij het CBS. "Als mensen inclusief gas, water, licht huren, komen de gestegen huurkosten voor rekening van de verhuurder."

Boeren

Ook binnen de landbouw, bosbouw en visserij zeggen relatief veel ondernemers verhoogde kosten niet door te kunnen berekenen. Binnen de industrie was dit percentage met ruim twee procent het laagst.

Van Mulligen: "Het gaat bijvoorbeeld om boeren en glastuinders. Die leveren aan supermarkten en groothandels, waar ze vaak vaste prijsafspraken mee hebben. Je ziet wel dat de prijzen in supermarkten verhoogd zijn, maar dat geld gaat dus niet helemaal, of niet, naar de boer, maar naar allerlei schakels in de keten."

Voor het komende jaar geeft ruim 56 procent van de ondernemers aan dat prijsstijgingen de meest zorgelijke ontwikkeling vormen voor hun bedrijf. Binnen de handel gaven ondernemers met ruim 66 procent dit het vaakst aan, binnen de ICT met ruim 31 procent het minst vaak.

Meeste winst in bouw

Toch hoeven we nog geen medelijden te hebben. Iets meer dan 71 procent van de ondernemers denkt een positief bedrijfsresultaat te hebben geboekt voor 2022. Dat is bijna evenveel als een jaar eerder.

Binnen het midden- en kleinbedrijf (mkb) denken ondernemers iets vaker een verlies of geen noemenswaardige winst te hebben gemaakt voor 2022 dan binnen het grootbedrijf. Ondernemers in de bouw gaven het vaakst aan winstgevend te zijn geweest in 2022, iets meer dan 82 procent. 

Meer winst in horeca

In de horeca, delfstoffenwinning, en cultuur, sport en recreatie dachten begin 2023 flink meer ondernemers een winstgevend jaar achter de rug te hebben dan een jaar eerder. Dat heeft natuurlijk te maken met de lockdown die er in langdurig 2021 was.

Lees meer over
CBSInflatie