Klanten blijven weg

Nu ook webwinkel V&D in de problemen, gesprekken met schuldeisers

Door RTL Z / ANP··Aangepast:
Nu ook webwinkel V&D in de problemen, gesprekken met schuldeisers
RTL

Zeven jaar nadat V&D zijn laatste fysieke winkel sloot, dreigt nu ook het doek te vallen voor de online versie van de bekende winkelketen. Het webwarenhuis verkeert in financiële nood en werkt aan een akkoord met zijn schuldeisers. Vorige week maakte V&D nog bekend op een andere strategie over te gaan.

Toen V&D eind 2015 omviel, wilde ondernemer Roland Kahn een doorstart maken met veertig winkels. Dat lukte niet, de bank had er te weinig vertrouwen in. Kahn kocht wel de merkrechten van V&D, samen met ex-Hema-baas Ronald van Zetten en zakenpartner Jacco Scheffers.

In 2018 werd de webshop geopend, waar toen 350.000 producten te koop waren. Langzaam werd dat uitgebreid. Vorige week maakte V&D echter bekend op een andere strategie over te gaan. Zo verdwijnen onder meer hobbyspullen, beautyproducten en elektronica binnenkort uit het assortiment van de bekende winkel.

Kleding en interieur

V&D gaat meer inzetten op kleding, schoenen en interieur, naar eigen zeggen omdat de consument in tijden van hoge inflatie hier wél behoefte aan blijft houden. Het bedrijf zit in zwaar weer, bevestigt een woordvoerder van de onlinewinkel na eerdere berichtgeving door RetailTrends.

V&D verdween uit winkelstraat, maar leeft nu online verder
Lees ook

V&D verdween uit winkelstraat, maar leeft nu online verder

In 2021 had het webwarenhuis nog een omzet van 12 miljoen euro, maar dat liep vorig jaar terug. "Door de heropening van de winkelstraten gaven mensen minder uit online", legt de woordvoerder uit.

Tegelijkertijd werden mensen ook voorzichtiger door 'de hoge inflatie en de oorlog in Oekraïne' en speelden nog problemen met de toeleveringsketen en de overstap naar een ander softwareplatform. Dat kostte meer tijd en geld dan gepland.

Overleg met schuldeisers

Het bedrijf werkt aan een akkoord met zijn schuldeisers. Er is echter geen geen uitstel van betaling aangevraagd. Er is gekozen voor een zogeheten WHOA-procedure. In 2020 werd de Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA), ingevoerd, een wijziging van de faillissementswet. Het is daardoor mogelijk dissidente schuldeisers onder voorwaarden mee te laten doen aan een schuldsanering.

Zo'n procedure is een alternatief voor uitstel van betaling, waarbij de bezitters van twee derde van de schuldenlast in moeten stemmen met een voorstel van het bedrijf. Gebeurt dit, dan zijn alle schuldeisers aan dat akkoord gehouden.

V&D heeft er alle vertrouwen in dat dit lukt, laat de zegsman weten. "De aandeelhouders zijn de grootste schuldeisers", verklaart hij. De schuldsanering via de WHOA-procedure is dan ook bedoeld om de strategiewijziging "in financiële rust" te kunnen doen, aldus de zegsman. "We willen geen nieuwe hindernissen opwerpen."

Lees meer over
FaillissementWebwinkelRetailE-commerce