Overheid in beroep tegen uitspraak aantal vluchten Schiphol
Minister Mark Harbers van Infrastructuur gaat in beroep tegen de uitspraak van de rechter dat Schiphol het aantal vluchten niet direct hoeft te verminderen. "De uitspraak is niet in het belang van de omwonenden van Schiphol", zegt hij in een brief aan de Tweede Kamer.
Het vluchtplafond op luchthaven Schiphol blijft nog een jaar lang officieel op 500.000 staan. Het kabinet wilde dat aantal dit jaar verlagen naar 460.000, maar doorliep niet de juiste procedures om dat te doen, zo oordeelde de rechter begin deze maand.
Het aantal vluchten moet uiteindelijk in twee stappen worden verlaagd naar 440.000. Het oordeel gaat over de eerste stap.
De branche stapte namelijk naar de rechter om de verlaging tot 460.000 vluchten tegen te houden. Volgens KLM en andere luchtvaartmaatschappijen kan Harbers dit niet zomaar besluiten. Hij had een uitgebreide inspraakprocedure moeten volgen, de 'balanced approach'-procedure genaamd.
Gelijk
De rechter gaf de luchtvaartsector gelijk. Het aantal vliegbewegingen mag niet omlaag, omdat de staat niet de juiste procedure heeft gevolgd. Ook had Harbers de luchtvaartsector moeten raadplegen over het besluit.
Daarbij moet er worden gekeken of er andere maatregelen kunnen worden genomen om de hinder te verminderen. Harbers gaat nu dus in beroep tegen deze uitspraak.
Eerder besloot Schiphol zelf overigens ook al om het mes in het aantal vluchten te zetten.
Sector teleurgesteld
De luchtvaartbranche is teleurgesteld over het hoger beroep. "Het was immers overduidelijk in het kort geding dat de juiste procedures niet zijn doorlopen", stelt voorzitter Marnix Fruitema van BARIN, de branchevereniging voor in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen.
Fruitema herhaalt dat "de vliegtuigmaatschappijen, Den Haag en de omwonenden allemaal hetzelfde willen", namelijk "minder geluid en minder overlast." "Daartoe zijn andere wegen te bewandelen dan het grove mes te zetten in het aantal vluchten", aldus de BARIN-voorman. Die aanpak is volgens BARIN slecht voor de werkgelegenheid, bereikbaarheid van Nederland en het investeringsklimaat.
Schiphol laat desgevraagd weten dat de luchthaven nog bezig is om zijn "positie te bepalen". KLM laat weten kennis te hebben genomen van het hoger beroep. "We bereiden ons erop voor."