Kwart minder bier verkocht

Biergigant verliest 20 miljard aan beurswaarde na video met transgender vrouw

Door RTL Z··Aangepast:
© YoutubeBiergigant verliest 20 miljard aan beurswaarde na video met transgender vrouw
RTL

Een bulk aan haatreacties, veel minder omzet en een enorme koersval op de beurs. Een samenwerking tussen biermerk Budweiser en transgender vrouw Dylan Mulvaney is enorm misgelopen.

Bierblikjes die worden leeggegoten of zelfs worden neergeknald door zanger Kid Rock: sociale media staan vol met conservatieve Amerikanen die boos zijn over een video van actrice Dylan Mulvaney met bierblikjes van Bud Light.

De transgender-influencer, met een kleine 2 miljoen volgers op Instagram en 10 miljoen op Tiktok, vertelde in de video dat ze blikjes Bud Light had ontvangen met haar gezicht erop. Om te vieren dat ze een jaar vrouw was.

Dylan Mulvaney en Bud Light

Sinds de video online staat en de stroom aan boze reacties op gang kwam, gaat het met moederbedrijf en biergigant AB Inbev bergafwaarts. De koers zakte als een plumpudding in elkaar en het bedrijf verloor ruim 20 miljard euro aan beurswaarde.

Ook de verkoopcijfers zijn enorm gekelderd: AB Inbev verkocht in mei een kwart minder Bud Light-biertjes. Twee marketingchefs zijn inmiddels op non-actief gesteld. En de bierbrouwer heeft een nieuwe reclame gelanceerd, met een ode aan 'the American spirit'.  

Amerikaanse activisten

"Rechtse activisten zijn al jaren bezig om publieke woede op te wekken over de rechten die transgender Amerikanen in de afgelopen jaren hebben gekregen", vertelt correspondent Erik Mouthaan.

"Conservatieve Amerikanen vinden die veranderingen te snel gaan, of zeggen dat het tegen hun geloofsovertuiging is. In zeker twintig staten zijn wetten aangenomen die de rechten van transgenders inperken."

De 26-jarige Mulvaney zelf was erg overweldigd door alle haatreacties en ging een paar weken offline, zo vertelt ze in een video op Instagram.

In Nederland krijgen transgender personen ook regelmatig haatreacties. D66-politica Lisa van Ginneken stopte eerder met Twitter omdat ze veel haatberichten en zelfs bedreigingen ontving.

Ook andere Amerikaanse bedrijven worstelen met het verhitte debat rond de LHBTI-beweging. Werknemers van Target werden bedreigd nadat de supermarkt pride-producten ging aanbieden. Uiteindelijk koos Target ervoor om sommige producten maar niet meer te verkopen.

Maar of dat de juiste strategie is, is de vraag. Volgens marketingdeskundige Alfred Verhoeven doen bedrijven er geen goed aan om het onderwerp van inclusiviteit te negeren. Jonge consumenten eisen juist 'een bepaalde diversiteit' en doen alsof een bepaalde groep in de samenleving niet bestaat heeft geen zin.

Anders in Nederland

In Nederland speelt volgens Verhoeven overigens een hele andere discussie dan in de VS. Conservatieve groepen in Nederland reageren nauwelijks op Pride-reclames van bedrijven.

Maar de 'gewone' consument ziet het wel vaak als trucje om meer geld te verdienen, in plaats van oprechte steun aan de LHBTI-gemeenschap. "Dat is vaak een verkeerde conclusie", aldus de marketingdeskundige.

Lees meer over
AB InbevBierTransgenderPride AmsterdamHomoseksualiteitVerenigde Staten