Songfestivalhit

Arcade van Duncan Laurence doorbreekt miljardgrens op Spotify

Door RTL Nieuws / ANP··Aangepast:
© William RuttenArcade van Duncan Laurence doorbreekt miljardgrens op Spotify
RTL

Duncan Laurence heeft op Spotify een bijzondere mijlpaal behaald: zijn winnende songfestivalhit Arcade uit 2019 is sinds gisteren liefst 1 miljard keer beluisterd.

Daarmee treedt hij officieel toe tot de zogeheten Billions Club van de populaire streamingdienst.

Garrix en Tiësto

Laurence is de derde Nederlandse artiest die een hit met een miljard streams op zijn naam heeft staan. Alleen dj's Martin Garrix en Tiësto, beiden met een wereldwijde aanhang, gingen hem voor. Dat Laurence, een relatief kleine naam in het buitenland, hetzelfde presteert, maakt het extra bijzonder.

Arcade, het eerste songfestivalnummer dat de grens van een miljard Spotify-streams bereikt, was in eerste instantie een kleine Europese hit in 2019. Twee jaar later kreeg het lied een tweede leven dankzij de app TikTok, waar veel gebruikers Laurence' nummer onder een video monteerden. Daarna werd Arcade niet alleen in Europa maar ook in Noord- en Zuid-Amerika en Azië een hit.

459 liedjes

In totaal telde de Billions Club van Spotify tot afgelopen weekeinde pas 459 liedjes. Blinding Lights van The Weeknd is het meest beluisterd. Het nummer heeft inmiddels ruim 3,7 miljard streams te pakken. Shape of You van Ed Sheeran (3,57 miljard) en Someone You Love van Lewis Capaldi (2,9 miljard) complementeren de top drie.

De Nederlandse inbreng bleef tot nu toe beperkt tot drie liedjes: In The Name of Love, dat Martin Garrix maakte met Bebe Rexha, staat op ruim 1,3 miljard streams en Scared to Be Lonely, een samenwerking tussen Garrix en Dua Lipa, op ruim 1,1 miljard. Tiësto behaalde de mijlpaal met het nummer The Business (bijna 1,07 miljard).

Lees meer over
Duncan LaurenceSpotifyEurovisiesongfestivalPopmuziek