Nieuwe eigenaar VanMoof: merknaam blijft, veel personeel niet
Vorige week werd al bekend dat VanMoof wordt overgenomen door de Britse stepjesfabrikant Lavoie, onderdeel van McLaren Applied. Die overname is nu definitief. RTL Z sprak met Nick Fry, topman van McLaren Applied.
McLaren Applied maakt naast stepjes onder meer onderdelen die worden gebruikt in de Formule 1, in elektrische auto's en ook in de mijnbouw.
Wat maakt VanMoof interessant genoeg voor een overname?
Nick Fry: "We zijn geïnteresseerd in alles wat elektrisch is en wielen heeft. We zijn een van de grootste leveranciers voor de Formule 1. We hebben met Lavoie ook een e-scooter ontwikkeld die later dit op de markt komt. VanMoof is voor ons aantrekkelijk, omdat het echt een heel goed merk is, en een fundamenteel goed product. Al zijn er wat uitdagingen."
Fundamenteel goed product? De fietsen van VanMoof hebben wel wat problemen.
"Ja, maar de fietsen hebben een fantastisch ontwerp en er zitten goede ideeën achter. Ironisch genoeg zaten er bij VanMoof al wat dingen in de pijpleiding om de problemen op te lossen. Wij zullen dat ook zeker kunnen, maar niet in vijf minuten. Het is een lastige klus en daar zullen we wat weken voor nodig hebben."
Jullie hebben veel kennis als het gaat om elektronische producten; waarom niet zelf een fietsmerk starten?
"Een nieuw merk vanaf het begin opstarten is heel moeilijk. En bij VanMoof hebben ze dat fantastisch gedaan. Ondanks de problemen hebben ze nog steeds veel fans. Het merk is heel populair; de fiets is te zien in verschillende designmusea wereldwijd. Die merknaam opbouwen is nou net het ingewikkelde punt. Wij moeten ons nu vooral gaan richten op stabiliteit, daar ligt de uitdaging."
Half juli maakten we deze video over de problemen bij VanMoof:
Dus de naam VanMoof blijft overeind? Het wordt niet Lavoie?
"Nee, dat wordt het niet."
U denkt dat die merknaam nog steeds waarde heeft, ongeacht de negatieve publiciteit van de afgelopen weken?
"Ja, zeker. Het merk is nog steeds heel sterk, wereldwijd. Natuurlijk, de naam is wel gehavend, daar bestaat geen twijfel over, maar hopelijk kunnen we de meeste problemen na verloop van tijd oplossen. We gaan dit zo goed mogelijk aanpakken."
Dan de financiën. VanMoof heeft grote verliezen gemaakt. Gaat u investeren?
"Dat gaan we doen, ja. Ik kan niet precies vertellen hoeveel, maar het zal gaan om tientallen miljoenen. We gaan ook beginnen met een kleine groep mensen, dus we gaan bijna vanaf nul beginnen. Hopelijk kunnen we het bedrijf zo inrichten dat het economisch gezien ook slim is. Ik hoop ook dat onze aandeelhouders niet te veel geld verliezen en dat we over een tijdje zelfs een beetje geld gaan verdienen."
Hoeveel heeft u voor VanMoof betaald?
"Dat ga ik niet zeggen. Maar we gaan dus flink investeren."
Wat betekent de overname voor de gebruikers van VanMoof? Kunnen zij nog rekenen op service en reparaties?
"We gaan hopelijk wel met de servicekwestie aan de slag. Zoals je weet probeerde VanMoof zo veel mogelijk zelf te regelen, bijvoorbeeld met de eigen app en het eigen inlogsysteem. We willen het servicesysteem zo veel mogelijk uitbreiden, misschien ook door samen te werken met meer traditionele fietsenzaken."
"Want als mensen een duur product kopen als VanMoof, moeten ze er van uit kunnen gaan dat ze in hun eigen buurt geholpen kunnen worden. Dit staat hoog op onze prioriteitenlijst."
U gaat verder zonder de twee broers die VanMoof hebben opgericht. Waarom?
"We hebben een frisse start nodig. Binnen Lavoie en McLaren Applied hebben we goed management. Met de broers hebben we wel goed contact, vanwege hun expertise, maar qua management zijn we wel voorzien. Al zijn we ook wel in gesprek met senior managers die overbodig waren verklaard door de vorige eigenaren. Het kan zijn dat we een paar van die geweldige mensen opnieuw aannemen."
En wat betekent de overname voor de rest van de werknemers?
"We gaan de komende periode eerst opnieuw bouwen. Ik weet vrijwel zeker dat we niet hetzelfde, grote aantal werknemers als VanMoof zullen hebben, want dat is een van de redenen dat ze failliet gingen. Maar ik zie ernaar uit om met de mensen die overblijven samen te werken. Als het eenmaal goed loopt, kunnen we ook weer meer mensen terug in dienst nemen."