Zwarte Cross 100 euro goedkoper dan andere festivals: hoe doen ze dat?
Festivalgangers hebben het vast al gemerkt: kaartjes zijn dit jaar een stuk duurder geworden. Wie een ticket wil bemachtigen, moet vaak diep in de buidel tasten. Toch zijn de prijsverschillen tussen de verschillende festivals groot. Hoe kan het dat het ene festival veel duurder is dan het andere?
Een weekend Lowlands kostte vorig jaar nog 255 euro en dit jaar 300 euro. Voor een weekend Pinkpop betaalde je vorig jaar 245 euro en nu 275 euro. Voor een heel weekend Zwarte Cross ben je een stuk minder kwijt: dat festival ging van 132,50 naar 170 euro. Ook daar een flinke stijging, maar in verhouding is het nog steeds goedkoper.
Dat is bewust, vertelt festivaldirecteur Ronnie Degen van Zwarte Cross: "We willen de prijs laag houden, omdat we een betaalbaar festival willen blijven voor de hele familie. En we zijn nog steeds heel gastvrij in de hele Achterhoek."
Dat lukt Zwarte Cross door de grote vraag naar kaarten. "We hebben 70.000 mensen per dag. Als er minder bezoekers zouden zijn, dan zou de prijs omhoog moeten. Maar door het hoge bezoekersaantal kunnen we ervoor zorgen dat het betaalbaar blijft", legt Degen uit.
Minder grote acts
Daar komt volgens hem bij dat het festival in de Achterhoek niet afhankelijk is van grote acts. "We hebben wel 24 podia met nationale en internationale acts, maar die zijn niet zo prijzig als de artiesten op Pinkpop en Lowlands. Die kosten miljoenen meer. Daar doen wij niet aan mee."
Al ontkwam ook Zwarte Cross dus niet aan een stijging, veroorzaakt door bijvoorbeeld gestegen inflatie, personeelskosten en brandstofkosten. "We hebben het kunnen beperken tot 28 procent en dat heeft onze bezoeker geaccepteerd."
Ander publiek
Rob van der Zwaan van Festivalinfo.nl beaamt dat de prijsverschillen komen doordat de festivals ook zo anders zijn. "Pinkpop en Lowlands boeken artiesten in een andere range dan bijvoorbeeld de Zwarte Cross. Die eerste geven miljoenen uit aan grote artiesten", legt hij uit.
En Zwarte Cross trekt weer meer bezoekers. Van der Zwaan: "Die halen een groot gedeelte van hun omzet uit de horeca. Ze hebben een publiek dat echt veel bier drinkt en veel consumeert. Ze hebben daarom ook grote en goede sponsordeals en daarmee kunnen ze hun ticketprijs ook lager houden."
Mensen gaan volgens de festivalkenner dan ook om andere reden naar de Zwarte Cross. "Ze hebben het daar knap opgebouwd: het is cultureel verankerd met de motorcross. Iemand gaat daarheen voor de sfeer, en naar een Lowlands meer vanwege de artiesten."