Transavia schrapt vluchten

Dit gebeurt er bij blikseminslag in vliegtuig: 'Spectaculair'

·Aangepast:
© Editie NLDit gebeurt er bij blikseminslag in vliegtuig: 'Spectaculair'
RTL

Pech voor vakantiegangers die vanaf of naar Eindhoven Airport vliegen met Transavia: de luchtvaartmaatschappij schrapt opnieuw 14 vluchten vanwege een tekort aan toestellen. Dit komt onder meer doordat een toestel is geraakt door de bliksem. Hoe problematisch is blikseminslag voor een vliegtuig?

Vandaag en morgen zijn veel vluchten van Transavia geannuleerd. Eerder deze maand schrapte de luchtvaartmaatschappij ook al tientallen vluchten.

Transavia schrapt vluchten: 'Omgeboekte vlucht bijna drie keer zo duur'
Lees ook

Transavia schrapt vluchten: 'Omgeboekte vlucht bijna drie keer zo duur'

Een van de oorzaken van het tekort aan toestellen is blikseminslag. "Dat gebeurt met grote regelmaat", weet luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. "Meestal slaat de bliksem in op de neus of de vleugeltip. Het zou nogal spectaculair zijn, maar ik heb het zelf nooit meegemaakt."

Op het moment van de inslag hoor je vaak een harde knal en zie je een scherpe lichtflits. Ook kan het dat je een verbrande geur ruikt. "Als piloot schrik je er wel van", vertelt William Hölzel van Avanti Aviation Training aan Editie NL. "Het komt altijd onverwachts."

Niet gevaarlijk

Gevaarlijk is het echter niet. Vliegtuigen kunnen de bliksem goed aan. "Zolang er geen contact is met de aarde, is er weinig aan de hand", zegt Hölzel. "Daarom kunnen vogels ook op een hoogspanningskabel zitten."

"In de recente luchtvaartgeschiedenis zijn er nooit ongelukken door gebeurd", vult Melkert aan.

Inspectie

Toch moet het vliegtuig na afloop altijd geïnspecteerd en zo nodig gerepareerd worden. "De schade verschilt per keer. Er kunnen wat problemen zijn met de elektronica. Of er is aluminium gesmolten. Dat is niet dramatisch, maar volgens het onderhoudshandboek moet je het dan toch repareren."

Als zo'n inspectie een keer niet zou plaatsvinden zou dat ook geen ramp zijn. "Er is sowieso dagelijks onderhoud aan de toestellen, dus de gebreken zouden dan ook opgemerkt worden."

Lees meer over
TransaviaVliegtuigLuchtvaartEditie NL Link in bio