Campagne 'Ik ben kapper'

Kappersbranche zoekt nieuwe aanwas: 'Belangrijke rol in samenleving'

·Aangepast:
© Editie nLKappersbranche zoekt nieuwe aanwas: 'Belangrijke rol in samenleving'
RTL

Bezoekje aan de kapper? In veel salons beland je dan eerst op een wachtlijst. Er is een tekort aan kappers in ons land, en daarom vraagt de branche aandacht voor het vak met een nieuwe campagne. "Kappers zijn vaak bescheiden, maar ze mogen zich best wat trotser uitspreken."

"We hebben het hier hartstikke druk", vertelt Ilona Gumusel. Ze werkt in een van de kapsalons van Hizi Hair in Amsterdam. "Vooral aan juniorstylisten is er een gebrek. Het zou fijn zijn om meer aanmeldingen te krijgen." 

Dat probleem is door het hele land zichtbaar. Sinds de coronapandemie is het aantal aanmeldingen voor de kappersopleiding flink gedaald, zegt Martijn Abers van de Nederlandse Kappersakademie. "Dat had toen te maken met de zware periode die de kappersbranche doorging. Veel leerlingen namen een tussenjaar of kozen voor een andere richting."

Tegelijkertijd trokken andere sectoren juist nieuwe leerlingen aan. "De poule van leerlingen op het vmbo en de havo kromp."

Steeds meer mannen kiezen voor een kleurtje 'maar ga naar een kapper'
Lees ook

Steeds meer mannen kiezen voor een kleurtje 'maar ga naar een kapper'

Het kappersvak wordt volgens Abers vaak gezien als een alternatieve keuze voor mensen die nog niet weten wat ze willen doen. "Mensen denken: 'Ik weet niet wat ik wil, dus word ik maar kapper.' Maar het kappersvak is een prachtig en veelzijdig beroep waarin je je creativiteit kunt uiten en voldoening kunt vinden."

Bovendien vindt hij het een belangrijk beroep. "Kappers zijn 'mooimakers' en vervullen een belangrijke rol in de samenleving. Ze zijn een luisterend oor. Mensen voelen zich na een kappersbezoek vaak als herboren."

Martijn Abers van de Nederlandse Kappersakademie.© Editie NL
Martijn Abers van de Nederlandse Kappersakademie.

Campagne

Hij vindt dat kappers zich daar best trotser over mogen uitspreken. "Ondanks hun vaardigheden zijn ze vaak bescheiden", zegt Abers. Met dat idee hebben verschillende bedrijven, opleiders en organisaties binnen de branche de campagne 'Ik ben kapper' gelanceerd. Daarin worden zes trotse kappers worden geportretteerd, elk met hun eigen specialisatie, variërend van ondernemers tot showkappers. "Hiermee willen we zien hoe mooi het beroep is."

Bekijk hier de campagnevideo:

Creativiteit

Kapper Ilona kan alleen maar beamen hoe fijn het vak is. "Het is heel creatief. Er is zo veel mogelijk met kleuringen. Je kunt mensen echt een metamorfose geven." 

Hoewel het werk als kapper fysiek best zwaar kan zijn, gaan de dagen volgens Ilona erg snel. "Ik ben er niet echt mee bezig dat ik zo lang moet staan. En ik zit zeker niet uitgeput op de bank 's avonds. Dan kan ik gewoon nog een drankje doen met vriendinnen."

Martijn Abers hoopt dat de campagne z'n vruchten zal afwerpen. "We hopen op meer aanmeldingen. Maar ook dat we mensen terugwinnen die ooit het kappersvak hebben verlaten."

Lees meer over
KapperEditie NL Link in bioLink in bio