Onderzoek toezichthouder

Geen bewijs voor 'extra hoge winsten' bij Eneco, Essent en Vattenfall

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Patricia ReheGeen bewijs voor 'extra hoge winsten' bij Eneco, Essent en Vattenfall
RTL

Het onderzoek van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geen bewijs opgeleverd dat de drie grote energiemaatschappijen stiekem extra hoge winsten hebben gehaald vorig jaar. En ook nu zijn de tarieven voor gas en licht niet 'onredelijk', aldus de ACM. 

Vorig jaar haalden de drie energiebedrijven een nettomarge van tussen de 0 en 5 procent van de omzet, meldt de toezichthouder. Het gaat om het geld dat overblijft na aftrek van alle kosten voor de energieleverancier, zoals de inkoop, de risico-opslag en de leveringskosten. 

Ook heeft een energiebedrijf bepaalde vaste lasten, zoals salarissen en huisvesting. Wat het bedrijf hierna nog overhoudt is de winst, vorig jaar dus maximaal 5 procent van de omzet. Exacte cijfers geeft de ACM niet, omdat deze bedrijfsvertrouwelijk zijn. 

Rekensommetje

Voor het begrip toch even een rekensom. Eneco haalde in 2021 een omzet van ruim 5,2 miljard euro. Stel dat het bedrijf vorig jaar net zo'n omzet haalde en de maximale winstmarge van 5 procent, dan gaat het om 260 miljoen euro. 

Hoe indrukwekkend het fictieve bedrag ook klinkt, als het al gehaald zou zijn: de winsten lagen vorig jaar lager dan verwacht, concludeert de ACM na het onderzoek. Dat wordt veroorzaakt doordat de bedrijven extra kosten moesten maken voor de inkoop van energie. 

Vaste klanten bleven langer

Die kosten konden ze vervolgens niet doorrekenen omdat klanten met een vast contract langer bleven dan de bedrijven hadden verwacht. Eneco, Essent en Vattenfall moesten voor deze klanten extra energie inkopen, terwijl de prijzen al waren gestegen. 

Overstappen van energieleverancier? 'Er valt weer wat te kiezen'
Lees ook

Overstappen van energieleverancier? 'Er valt weer wat te kiezen'

De dienst deed vanaf medio januari vier weken lang onderzoek bij de drie bedrijven met een team van ruim 35 medewerkers. Ook werden nog externe financiële experts ingehuurd. De kantoren van de bedrijven werden bezocht, om de boeken in te kijken om te checken wat de bedrijven kwijt zijn aan het inkopen van energie en welke strategie ze hanteren.

Inkoopstrategie

Die strategie is volgens de ACM een belangrijke verklaring voor het feit dat de energietarieven voor consumenten nog tamelijk hoog liggen, terwijl de gasprijs op de internationale energiemarkt fors gedaald is. Dat zorgt voor gefronste wenkbrauwen bij de consument, maar is volgens de toezichthouder dus wel te verklaren.

De energie die je vandaag geleverd krijgt, is al eerder ingekocht. Tegen de prijs die op dat moment gold, legt de ACM uit. En dus zit er altijd een paar maanden tussen de daling die je ziet op de internationale energiemarkt en de prijzen die energieleveranciers hun klanten bieden.

Omdat de drie energiebedrijven verschillende inkoopstrategieën hanteren, verschillen de tarieven onderling nog wel. Het ene bedrijf koopt korter van tevoren in dan het andere. En hoe korter op de leverdatum, hoe meer de energieprijs de groothandelsprijs volgt. 

De gasprijs daalt, maar dat zie je nog lang niet altijd terug op je eigen rekening. Hoe kan dat?
Lees meer over
EnecoVattenfallEssentAutoriteit Consument en MarktEnergieEnergierekening