WK voetbal voor vrouwen sportief succes, commercieel een gemiste kans
Sportief gezien is het Nederlands elftal succesvol, op het WK. Commercieel loopt het minder lekker. Adverteerders staan niet bepaald in de rij voor het toernooi in Australië en Nieuw-Zeeland. En dat is een gemiste kans, zeggen deskundigen.
Normaal gesproken als er een wereldkampioenschap voetbal wordt gespeeld, kun je de tv niet aanzetten of er komt wel een reclame voorbij met voetballers, oranje pakken, hebbedingetjes. Straten worden volgehangen met vlaggen.
Mondjesmaat reclame
Hoe anders is dat met het WK vrouwenvoetbal in Australië en Nieuw-Zeeland. Alleen ING - hoofdsponsor van zowel de mannen- als de vrouwenteams - heeft een reclame die prominent wordt uitgezonden. Andere partners van de KNVB, zoals de Albert Heijn, houden het bij een online campagne.
Barbara Barend, sportjournalist en oprichter van het blad Helden, heeft wel een idee waarom: seksisme. "Er wordt als excuus aangedragen dat het zo ver weg is, moeilijke tijdstippen. En dat het midden in de vakantie is. Dat wordt aangevoerd als reden waarom er geen acties in de supermarkten zijn. Is allemaal waar. Maar ik vraag me af of het ook zo was achtergebleven als het een WK voor mannnen was geweest."
Minder sponsoring voor vrouwen
Toch is het wel normaal dat er minder sponsoring is voor de vrouwen, dan voor de mannen. "We zijn gewend vanuit het mannenvoetbal, dat supermarkten, merken, eigenlijk iedereen instapt", zegt sportmakelaar Esmee van der Stap.
"In het vrouwenvoetbal is dat veel meer afhankelijk van de successen die ze boeken. Na 2017 (toen de vrouwen Europees kampioen werden) is het wel gaan groeien", vervolgt Van der Stap. "Maar in de jaren daarop waren de successen van de Oranje Leeuwinnen eventjes wat minder. Ze presteerden niet zoals verwacht. Dan zie je dat ook de sponsoring achterblijft."
Volgens Barbara Barend vinden sponsoren het vrouwenvoetbal ook nog een beetje spannend. "Ze zijn bang dat het minder oplevert. Gaat het wel leven, kijken er genoeg mensen? Gaan er genoeg mensen naar de winkel om onze producten te kopen? Je ziet het wel steeds toenemen, maar ik denk dat mensen toch nog een beetje angstig zijn of ze er wel uit kunnen halen wat ze eruit willen halen."
1,2 miljoen Nederlandse kijkers
Die angst is niet helemaal onterecht als je naar de kijkcijfers kijkt. Er zijn nog altijd minder kijkers voor wedstrijden van de vrouwen dan voor die van de mannen. Tegen de Verenigde Staten, bij ons midden in de nacht uitgezonden, keken 381.000 Nederlanders. Ter vergelijking: naar een wk-groepswedstrijd van de Oranjemannen kijken gemiddeld zo'n 5 miljoen Nederlanders.
"Sponsoring draagt er alleen maar aan bij dat de sport zich sneller ontwikkelt."
Tegen Vietnam gisteren, een wedstrijd die overdag werd uitgezonden, keken 1,2 miljoen Nederlanders live. Volgens sportmakelaar Van der Stap spelen de tijdstippen van de wedstrijden zeker mee in de sponsoring. "Je merkt dat het toernooi minder leeft. De achtste en kwartfinales vinden midden in de nacht plaats."
Beide deskundigen vinden het wel een gemiste kans voor de sponsoren. "Sponsoring draagt er alleen maar aan bij dat de sport zich sneller ontwikkelt. Hoe meer reclames, hoe beter het is", aldus Barend.
Andere doelgroep en positief imago
"Vrouwenvoetbal leeft", voegt Van der Stap toe. "Het maakt een ontwikkeling door. Je bereikt bij dit toernooi ook een hele andere doelgroep dan bij de mannen. Hier bereik je jonge meiden, vrouwen, gezinnen."
"Je bereikt bij dit toernooi ook een hele andere doelgroep dan bij de mannen."
Volgens de sportmakelaar komt dat door het imago van het vrouwenvoetbal. Dat is positief, sympathiek. "Als je kijkt naar het mannenvoetbal, hoor je toch vaak spreekkoren tijdens de wedstrijd, er komt wel eens vuurwerk op de velden. De ME die moet optreden. En dat kennen we in het vrouwenvoetbal niet. Het zijn gezinnen. Bij de klassieker Ajax-Feyenoord loopt iedereen door elkaar. Het gaat hand in hand en is eigenlijk een hele harmonieuze sfeer."
Sponsoren zouden juist nu moeten instappen, om de sport te helpen groeien, bepleiten Van der Stap en Barend. Ook als dat niet gebeurt, is de verwachting dat de sport zich verder gaat professionaliseren. En dat de sponsoren dan vanzelf volgen.