Schiphol schrapt nog eens duizenden vluchten om tekort aan beveiligers
De capaciteitsproblemen bij Schiphol zijn voorlopig nog lang niet voorbij. Om luchtvaartmaatschappijen duidelijkheid te geven, verlengt de luchthaven de periode dat er maar een bepaald aantal reizigers mogen vertrekken tot in 2023.
Schiphol verwacht dat het plafond voor passagiers pas eind maart eraf kan. Eind januari zal bekeken worden of dit wellicht wat eerder mogelijk is. Het huidige plafond gold tot eind oktober. Daar komen dus zoals het er nu uitziet nog eens vijf maanden bij.
Op dit moment mogen er 9000 reizigers minder per dag vanaf de luchthaven vertrekken. Dat is nodig omdat er anders te lange rijen zouden ontstaan bij de controlepunten op de luchthaven. Door een tekort aan personeel is de beveiliging zwaar onderbemenst.
Welke vluchten? Onbekend nog
Wat de consequenties zijn van het slechte nieuws voor reizigers en luchtvaartmaatschappijen is nog onduidelijk. De slotcoördinator is nu aan zet. Die gaat berekenen hoeveel stoelen elke luchtvaartmaatschappij moet inleveren. Hierbij geldt: de luchtvaartmaatschappij met de meeste stoelen, levert de meeste stoelen in.
Luchtvaartmaatschappij KLM moet als belangrijkste klant van de luchthaven vrijwel zeker het meeste inleveren. Het bedrijf reageert dan ook erg teleurgesteld. "Voor KLM is hiermee de maat vol", meldt het bedrijf.
KLM: schadepost van 100 miljoen
"De oplossing voor de aanhoudende problemen op Schiphol wordt keer op keer bij luchtvaartmaatschappijen als KLM en daarmee bij onze klanten gezocht", vervolgt het bedrijf dat stelt dat het al 100 miljoen euro schade heeft geleden door de problemen.
"Bovendien gooien we een zorgvuldig opgebouwde reputatie te grabbel", stelt KLM, dat zich genoodzaakt ziet om minder tickets in de verkoop te doen de komende periode.