Problemen Schiphol

Tickets KLM duurder door hoge brandstofprijzen en problemen Schiphol

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Owen O'BrienTickets KLM duurder door hoge brandstofprijzen en problemen Schiphol
RTL

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft veel last van het tekort aan beveiligingspersoneel op Schiphol. Ook de hoge brandstofprijzen spelen het bedrijf parten. Maar die tegenslagen schuift het bedrijf door naar zijn klanten door de tickets duurder te maken.

Toch had Air France-KLM verder weinig reden tot klagen. De omzet kwam uit op 8,1 miljard euro, een stijging van 77 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat is een half miljard meer dan in 2019. En in plaats van het verlies vorig jaar maakte het bedrijf nu winst, van 460 miljoen euro. 

Vliegtuigen goed gevuld

Dat dankte het bedrijf aan de goedgevulde vliegtuigen. De bezettingsgraad kwam uit op 88 procent. Dat is weliswaar nog steeds onder de 89 procent in 2019, maar Air France-KLM haalt meer winst per euro omzet dan in het pre-coronajaar. 

Personeels- en geldtekort: KLM-ceo Marjan Rintel gaat turbulente tijd tegemoet
Lees ook

Personeels- en geldtekort: KLM-ceo Marjan Rintel gaat turbulente tijd tegemoet

Het bedrijf profiteerde van de 'sterke vraag' naar vliegreizen in het afgelopen kwartaal, meldt topman Ben Smith. En dat ondanks de 'onwenselijke situatie op sommige sleutelvliegvelden'. Daarbij noemt hij Schiphol expliciet, en de impact daarvan op - vooral - KLM. 

Schadepost van 70 miljoen

De problemen in de beveiliging op Schiphol leverden KLM sinds april al een flinke schadepost op. De compensatie van reizigers kostte het bedrijf in het afgelopen kwartaal 30 miljoen euro, vertelt CEO Marjan Rintel in gesprek met RTL Z. Het bedrijf liep verder 145 miljoen euro aan inkomsten mis. 

Sinds april, toen de problemen op luchthaven de kop opstaken, was KLM al 70 miljoen euro aan compensatie en andere onkosten kwijt, meldt het bedrijf. "Zoet en zuur bij elkaar", vat Rintel de positieve cijfers gehaald onder moeilijke omstandigheden samen. 

Deuk in repuatie

"Dat geeft een dubbel gevoel", vervolgt ze. Winst maken terwijl de reputie van Schiphol en KLM 'een deuk' heeft gekregen. "We moeten er langzamerhand wel uitkomen, het duurt te lang", zegt ze over de problemen op de luchthaven. "Ik ga ervan uit dat Schiphol dit met veel energie oppakt." In aanloop naar het zomerseizoen volgend jaar hoopt KLM weer meer vluchten te kunnen uitvoeren.

De luchtvaartcombi verwacht dat het dit jaar een operationele winst zal halen van meer dan 900 miljoen euro, als de brandstofprijzen zich blijven ontwikkelen zoals het bedrijf nu verwacht en er verder ook geen al te gekke dingen meer gebeuren in de wereld.

Tickets duurder

Het bedrijf heeft de ticketprijzen al verhoogd in het afgelopen halfjaar vanwege de hogere brandstofprijzen. Het gaat vooral om de tickets voor langeafstandsvluchten.

De gestegen brandstofprijzen tikken behoorlijk aan, beaamt Rintel. Gaat dat doorberekend worden naar de klant? "Nou, wat we wel zien vandaag de dag is dat je en de fuel hebt en een aantal andere taxes en uiteindelijk zien we wel dat de prijs voor een kaartje duurder wordt", antwoordt Rintel. Gaat de consument dat voelen? "Ja, dat denk ik wel dat de consument dat gaat voelen", zegt Rintel. 

Lees meer over
Marjan RintelAir France KLMSchipholLuchtvaart