Tech

Internetbedrijven riskeren miljardenboete bij te laat verwijderen terreurpropaganda

Door Harm Teunis··Aangepast:
© ANPInternetbedrijven riskeren miljardenboete bij te laat verwijderen terreurpropaganda
RTL

Sociale platforms op internet zoals YouTube, Facebook en Twitter moeten terroristische video’s, foto’s en berichten binnen een uur offline te halen. Overtreden internetbedrijven deze nieuwe Europese regels, dan krijgen ze boetes die in de miljarden kunnen lopen.

Dat kondigde Europese Commissie-voorzitter Jean-Claude Juncker vandaag aan in zijn vierde jaarlijkse beleidstoespraak; de Europese Staat van de Unie

De internetplatforms krijgen hoge boetes als ze zich niet houden aan de regels en weigeren terroristische berichten te verwijderen.

Die boetes kunnen oplopen tot maximaal 4 procent van de wereldwijde jaaromzet. Een voorbeeld: Facebook boekte vorig jaar 40,6 miljard omzet. Dat zou betekenen dat zij een boete zouden kunnen krijgen van maximaal 1,6 miljard dollar (1,4 miljard euro), als zij de regels stelselmatig overtreden.

Een uur de tijd

Alle internetplatforms die in Europa actief willen zijn, krijgen dezelfde regels voorgeschoteld. Ze moeten voorkomen dat terroristen de platforms misbruiken om terroristische content te verspreiden.

Mochten dat soort content toch online verschijnen, hebben die bedrijven een uur de tijd om die alsnog te verwijderen. "Een uur is namelijke de kritieke termijn, waarbinnen de grootste schade kan worden aangericht", legt Juncker uit.

Meer samenwerken

Die tijd gaat in op het moment dat een van de nationale autoriteiten een bevel tot verwijdering bij de bewuste platforms neerlegt. Om dit soepel te laten verlopen, moeten techbedrijven, internetproviders, de lidstaten en Europol meer samenwerken.

Daarnaast moeten sommige internetbedrijven proactief voorkomen dat er terroristische inhoud verspreid wordt via hun kanaal. Dat gaat dan met name als er meer risico is dat zoiets op het individuele platform gebeurt.

Geen plek voor terreur

Facebook en YouTube laten weten dat zij dezelfde doelen hebben als de Commissie en dat zij de verspreiding van terroristische propaganda willen bestrijden. 

De techreuzen geloven dat dit het beste gaat door samen te werken met andere techbedrijven, de lidstaten en politie. 

Gehaast

De Europese digitaleburgerrechtenorganisatie EDRi vindt dat de aangekondigde "slecht ontworpen" maatregelen er gehaast doorheen zijn gedrukt, onder druk van Frankrijk en Duitsland.

Er wordt volgens EDRi te weinig gekeken naar of de nieuwe regels ook echt effectief zijn.

Omdat de Commissie niet verder heeft uitgewerkt wat de Commissie verstaat onder proactieve maatregelen om de platformen beter te beschermen, is EDRi bang dat dit ten koste gaat van "fundamentele rechten zoals de vrijheid van meningsuiting en privacy".

Concept-regels

Vorige maand bleek al dat de Europese Commissie werkte aan concept-regelgeving om de online verspreiding van terreurpropaganda op sociale platforms aan te pakken. Daarin werd ook de termijn van één uur al geopperd.

De Europese Commissie is al langer in gesprek met Facebook, YouTube, Twitter en andere platforms om de verspreiding van die terroristische inhoud aan banden te leggen.

Zelfregulering werkt niet 

Afgelopen maart deed de Commissie ook al aanbevelingen aan techbedrijven om de verspreiding van online terreur tegen te gaan. Daarin werd de zogeheten '1 uurregel' ook als optie genoemd. 

De bedrijven beloofden daarop maatregelen door te voeren. En hoewel die wel wat verbetering opleverden, is dat volgens de Commissie nog niet voldoende.

"We moeten voorkomen dat dergelijke inhoud wordt geüpload en, als dat wel gebeurt, ervoor zorgen dat het zo snel mogelijk wordt verwijderd – vóór het ernstige schade kan berokkenen", zegt Julian King, Eurocommissaris voor de Veiligheidheidsunie. 

Lees meer over
Europese CommissieFacebookGoogleTwitterTechnologieTerreurdreigingTerrorismeYouTube