Wat weet een bedrijf over je? Met dit tooltje kom je erachter
Welke gegevens hebben T-Mobile of Facebook van je? Het blijkt niet zo makkelijk om erachter te komen, ondanks dat de privacywet AVG precies dat mogelijk moest maken. Daarom heeft burgerrechtenbeweging Bits of Freedom een website gemaakt die daarmee helpt.
Via een speciale tool op mydatadoneright.eu, die vanaf vandaag online staat, kun je als consument makkelijk jouw gegevens opvragen bij bedrijven, instellingen en organisaties die mogelijk je gegevens hebben verwerkt.
De website en de gratis tool zijn een initiatief van Bits of Freedom. De tool is nodig, omdat het ondanks de nieuwe privacywet toch wat moeilijker blijkt om je recht uit te oefenen, dan eigenlijk zou moeten, zegt David Korteweg van die burgerrechtenbeweging.
Bijvoorbeeld omdat de juiste contactgegevens goed verstopt zitten in privacyverklaringen van bedrijven. "Daarom willen we mensen helpen met de eerste stap om verzoeken in te kunnen dienen. Ze hoeven het dus niet zelf uit te zoeken en kunnen hun verzoek op deze manier in een paar minuten zelf genereren."
Verzoekje indienen
Met de tool kun je niet alleen makkelijker inzageverzoeken doen, maar ook correctieverzoeken indienen, verwijderverzoeken of een verzoek om je data mee te nemen naar een andere dienst.
En dat zijn precies de nieuwe rechten die je als burger in de EU hebt, sinds de invoering van AVG in mei. Sinds 25 mei heb je als burger meer invloed op wat er met je privacygevoelige informatie gebeurt.
Ik wil...
Je geeft op de website aan wat je wil. Daarna kun je de organisatie zoeken waar het om gaat, en vul je jouw gegevens in.
Vervolgens kun je kiezen of je je verzoek per post of per e-mail wil versturen.
Het is ook nog mogelijk om jezelf na 30 dagen een herinnering te sturen. Dat is de wettelijke termijn die bedrijven hebben om te reageren.
Als je dan nog geen reactie hebt, kun je via dezelfde website het bedrijf ook een herinnering sturen.
Standaardreactie
Dat kan nodig zijn, omdat organisaties nog te vaak een standaard reactie sturen. En daarna is het resultaat ook vaak erg verschillend, zien ze bij Bits of Freedom.
"De ene organisatie geeft precies de goede informatie, terwijl bij andere soms hele gedeeltes ontbreken. Dan moet je doorvragen om alles boven tafel te krijgen", zegt Korteweg.
Dat kan belangrijk zijn, bijvoorbeeld als je een score krijgt om te bepalen of je als consument kredietwaardig bent of niet.
"Dat is een beslissing die best wat gevolgen kan hebben. Het recht bepaalt nu dat je de informatie moet krijgen over hoe die beslissing tot stand is gekomen. En de mogelijkheid om dat aan te vechten."
Processen verbeteren
De tool is niet alleen bedoeld om het consumenten makkelijker te maken, zegt Korteweg. "Naarmate meer mensen dit gaan doen, zullen organisaties hun processen verbeteren om dat ook mogelijk te maken."
Er zijn ook bedrijven waar het wel goed gaat, zegt Korteweg. Zoals Coolblue. "Zij gaven heldere uitleg en vertellen concreet welke informatie er verzameld werd."