Tech

Easyjet werkt aan elektrisch vliegtuig voor Amsterdam-Londen

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPEasyjet werkt aan elektrisch vliegtuig voor Amsterdam-Londen
RTL

Easyjet werkt samen met startup Wright Electric aan een elektrische motor voor een 9-persoons vliegtuig. Die zou volgend jaar al kunnen gaan vliegen. "Dit soort ontwikkelingen is heel belangrijk", zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert.

Easyjet ziet het vliegtuig als ideaal toestel voor de vlucht tussen Amsterdam en Londen, die ongeveer een uur duurt. Hij zou ongeveer 500 kilometer moeten kunnen vliegen.Twintig procent van de huidige routes van Easyjet vallen binnen de radius van het toestel dat de maatschappij Wright Electric voor ogen hebben

Uiteindelijk zou de eerste hybride (deels elektrisch) passagiersvlucht rond 2027 de lucht in moeten gaan, als het aan de Britse maatschappij ligt.

Toekomstplannen en enthousiasme groot

Het enthousiasme bij beide partijen, - Easyjet is adviseur van Wright Electric en deelt onder andere kennis over data - , design en de operatie, is groot. Net als de toekomstplannen. Zo heeft Wright Electric een patent ingediend voor een motor die gebruikt kan worden voor een groter elektrisch vliegtuig.

Het jonge bedrijf heeft al een elektrische tweezitter in de lucht, en werkt intussen aan een plan voor een vliegtuig voor 150 personen dat volledig elektrisch kan vliegen. 

'Luchtvaart moet meer verduurzamen'

Volgens luchtvaartdeskundige Joris Melkert staan we nog decennia af van volledig elektrisch vliegen in toestellen waar 150 passagiers in kunnen. Wat er nu gebeurt is nog op kleine schaal, maar onderschat het belang ervan niet, zegt hij.

"Dit soort ontwikkelingen is heel belangrijk. Het is goed dat deze bedrijven doorzetten. De luchtvaartindustrie zou zelf veel meer moeten doen aan verduurzaming."

Wereldwijd zijn er nu zo'n 130 projecten op het gebied van elektrisch vliegen, vertelt hij. De meeste van hun zetten vooral in op kleine, elektrische vliegtuigen. "Wil je in de verre toekomst ook langere, elektrische vluchten maken dan heb je grote vliegtuigbouwers als Airbus en Boeing nodig."   

Accu's nog te zwaar

De sector stuit op één groot obstakel in de ontwikkeling van grotere elektrische vliegtuigen: het gewicht van de accu's. In de luchtvaart telt elke kilo, elke gram, vertelt Melkert. "Als je kijkt hoeveel energie er in een kilo kerosine zit in vergelijking met de energie in een kilo accu, dan is dat 50 keer zoveel. Je bent dus heel erg beperkt met je bereik."

Henk Jentink, onderzoeker van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) sluit zich daarbij aan. "Batterijtechnologie is op dit moment nog heel groot en zwaar. Wil je meer passagiers elektrisch kunnen vervoeren, dan moet die technologie nog een goede boost krijgen."

Jeffrey Engler, ceo van Wright Electric, denkt echter dat de accu's snel lichter zullen worden. "De techniek ontwikkelt zich heel snel", zegt hij tegen RTL Z. Hij roept iedereen met goede ideeën om die batterijen lichter en dus efficiënter te maken, op om mee te denken. 

Tanken en doorvliegen

Naast de zwaarte van de accu's is het ook belangrijk dat accu's snel kunnen opladen. Jentink stipt aan dat er wordt gewerkt aan verschillende scenario's voor het opladen op vliegvelden. "Bijvoorbeeld door het verwisselen van de vloeistof die erin zit."

Zeker bij maatschappijen als Easyjet, die korte vluchten maken, is de omloopsnelheid snel. Een vliegtuig dat is geland moet eigenlijk zo snel mogelijk weer gevuld, bijgetankt en schoongemaakt weer door. 

Volledige batterij verwisselen

Volgens woordvoerder Wouter Dittrich van de maatschappij moet een batterij op elke luchthaven waar een vliegtuig landt dan volledig verwisseld worden. Dat moet in dertig minuten kunnen, zegt hij.  

Over de veiligheid van elektrisch vliegen maakt Jentink zich weinig zorgen. "In de luchtvaart gelden hele strenge eisen die bepalen wanneer een vliegtuig luchtwaardig is. Zolang daar aan wordt voldaan, is elektrisch vliegen veilig."

Lees meer over
EasyJet