Directeur Intertoys: we hebben last van internet, Kruidvat en Aldi
Het vierde kwartaal is voor speelgoedketen Intertoys echt tegengevallen. De verschuiving naar internetverkopen gaat sneller dan verwacht en Intertoys lijdt onder ketens als Aldi, die alleen rond de kerst speelgoed verkopen, en dan ook nog heel goedkoop.
Dat zegt Roland Armbruster, topman van Intertoys, tegen RTL Z. Het laatste kwartaal is het belangrijkste voor de speelgoedbranche, maar die periode viel tegen, aldus Armbruster.
Speelgoedwinkelketen Intertoys heeft uitstel van betaling aangevraagd. Volgens de onderneming is dat nodig om stevig te kunnen herstructureren.
In Nederland wordt nu tussen de 38 en 40 procent van het speelgoed online verkocht, maar dat zal de komende twee jaar groeien naar 50 tot 55 procent. Het is moeilijk om daar met de winkels en de website van Intertoys op in te spelen, aldus de topman.
December
Afgelopen kwartaal deed Intertoys het 5 tot 10 procent slechter dan de markt, zegt hij. Dat komt volgens hem met name doordat er meer online werd verkocht, en ook door ketens als Kruidvat, Lidl en Aldi, die alleen in december speelgoed verkochten en dat tegen prijzen waar Intertoys niet tegenop kon.
Online moest Intertoys mee met de prijzen van andere aanbieders, waardoor geen winst meer kon worden gemaakt.
Inkoopvoordelen
Er wordt nu gesproken met verschillende partijen over een overname. Zij hebben interesse omdat dan op Europese schaal de inkoopvolumes kunnen worden vergroot, waardoor er meer schaalvoordelen kunnen worden behaald, aldus Armbruster.
Volgens hem is de kans vrij groot dat een overname gaat lukken. Hij denkt dat dat met ‘een groot deel van de winkels’ gaat gebeuren. Dat betekent dus wel dat een deel van de vestigingen zal verdwijnen. Afgelopen anderhalf jaar daalde het aantal Intertoyswinkels al van 500 naar nu zo’n 400.