Een Canadese vliegtuigmaatschappij wil als eerste volledig elektrisch vliegen
Een Canadese vliegtuigmaatschappij is vastbesloten om de eerste luchtvaartmaatschappij met een volledig elektrische vloot te worden. Het bedrijf werkt daarvoor samen met een motorbouwer uit Seattle.
Wereldwijd zijn er zo'n 100 verschillende ontwikkelprogramma's voor elektrische vliegtuigen. De twee bedrijven denken een manier te hebben gevonden om vliegtuigen sneller te elektrificeren. Het plan is om de huidige vloot om te bouwen en een accu en elektromotor erin te zetten.
50 kilo accu vs. 1 kilo kerosine
Het probleem met het elektrisch maken van vliegtuigen zit in het gewicht, vertelt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU in Delft. "Je kan een vergelijking maken tussen wat je in energie mee kan nemen met gewone brandstof en met een accu", legt hij uit.
"In een kilo vliegtuigbrandstof gaat 50 keer meer energie dan in 1 kilo accu", vertelt de luchtvaartdeskundige. "Dat betekent dus dat om evenveel energie te krijgen als er in 1 kilo brandstof zit, je vijftig kilo accu nodig hebt."
Zes passagiers, tot 160 kilometer actieradius
Dat schrikt het Canadese bedrijf Harbour Air niet af. Zij willen de kerosinetanks uit de vliegtuigjes halen en vervangen door een elektromotor van MagniX, het bedrijf uit Seattle. Die motor komt, samen met lithium-ion-batterijen, in vliegtuigen die ongeveer zes passagiers kunnen vervoeren.
In november 2019 moeten de eerste testvluchten plaatsvinden en in 2021 moeten de eerste passagiers vervoerd worden, schrijft het bedrijf. Donderdagavond was het niet bereikbaar voor vragen van RTL Z.
De actieradius wordt geschat op 100 mijl of 160 kilometer. Harbour Air vliegt voornamelijk met watervliegtuigen op korte afstanden, van rondvluchten tot vluchten waarbij ze passagiers in de natuur afzetten.
37 watervliegtuigen ombouwen
De elektromotor die gebruikt zal worden heeft ongeveer 750 pk en kan naar schatting een vluchtduur van een uur bieden. Dat is meer dan twee keer zo lang als de gemiddelde vlucht van Harbour Air, meldt het bedrijf, waardoor een retourvlucht met reservecapaciteit in de accu mogelijk wordt.
Het omgebouwde model moet ongeveer hetzelfde gewicht hebben als de huidige toestellen. In de komende jaren wil Harbour Air in totaal 37 vliegtuigen ombouwen.
'Niet onhaalbaar'
Dat is geen onmogelijke ambitie, zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert. "Er zijn nu tweepersoonsvliegtuigjes met een accu van honderd kilo waar je 200 kilometer actieradius hebt. Als je kijkt naar de kleine luchtvaart, de 2-, 4-, 6- en 8-persoonstoestellen, daar wordt elektrisch vliegen in de komende jaren wel haalbaar", vermoedt hij.
Bij de grote toestellen duurt het nog een stuk langer voor er serieus aan elektrisch vliegen gedacht kan worden. Daarvoor zijn de batterijen nog veel te zwaar en de capaciteit is veel te laag.