Platformeconomie floreert: vooral maaltijd bestellen en spullen slijten in trek
Tweederde van alle Nederlanders maakte vorig jaar minstens een keer gebruik van een online platform voor het bestellen of uitwisselen van goederen of diensten. Bij de 25- tot 45-jarigen ging het zelfs om 80 procent.
Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Vooral het bestellen bij restaurants, fastfoodketens of cateraars was in trek: 35 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder bestelde online minimaal een maaltijd via platforms zoals Thuisbezorgd, Deliveroo of Uber Eats.
Tweedehands spullen
Andere digitale platforms die we graag gebruiken zijn apps of sites die zich richten op tweedehands spullen, zoals Marktplaats, Speurders of Facebook-groepen (32 procent).
Ook het online boeken van overnachtingen bij accommodaties van particulieren was in trek (20 procent). De meest genoemde redenen voor het gebruik van platforms als Booking of Airbnb zijn de goede prijs-kwaliteitverhouding, locatie en het ruime aanbod.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Daarentegen zijn er ook minder populaire digitale diensten. Nederlanders gebruiken platforms om vervoersdiensten te bestellen (8 procent), personen in te huren voor klussen (4 procent) of een auto te huren van particulieren (2 procent) nog maar mondjesmaat.
Meer mannen en hoogopgeleiden
Er is bij het gebruik een opvallend verschil zichtbaar tussen mannen en vrouwen. Aanzienlijk meer mannen dan vrouwen waren vorig jaar actief op een van de online platforms: 61 procent tegenover 54 procent.
Daarnaast speelt ook opleiding een duidelijke rol. Laagopgeleiden maken veel minder vaak (37 procent) gebruik van deze platforms, hoogopgeleiden des te meer (74 procent).