Gemak of cashen?

De grote tweedehands test: Elize probeerde Vinted, Marktplaats én Sellpy

·Aangepast:
De grote tweedehands test: Elize probeerde Vinted, Marktplaats én Sellpy
RTL

Het online kopen en verkopen van tweedehands kleding is laagdrempeliger dan ooit, dankzij de razendsnel groeiende platforms als Vinted, Marktplaats en Sellpy. Niet alleen uit financiële overwegingen, maar ook vanuit duurzaam en maatschappelijk oogpunt is tweedehands kleding booming geworden. Maar welk platform verkoopt nu eigenlijk het beste? En wat zijn de voor- en nadelen? Wij spraken met Elize van Kan, die al jaren tweedehands koopt én verkoopt.

Tweedehands is helemaal van nu

Dat tweedehands populairder is dan ooit, blijkt uit meerdere studies. Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat inmiddels 55% van de Nederlanders regelmatig tweedehands producten koopt, zowel online als in kringloopwinkels. Daarnaast blijkt uit onderzoek van het tweedehandsplatform Sellpy dat 82% van de mensen tweedehands winkelen tegenwoordig meer sociaal geaccepteerd vindt dan vijf jaar geleden.

Ook Elize van Kan geeft aan veel tweedehands te kopen en te verkopen. "Zeker voor kleding voor mijn dochters kijk ik altijd eerst op Vinted. Maar ook meubels kopen we bijna nooit nieuw. Er is tegenwoordig zóveel aanbod, dat nieuw kopen eigenlijk niet meer nodig is. Daarnaast kan ik mijn eigen items ook een tweede leven geven door ze te verkopen”, vertelt ze. 

Tweedehands-kledingzaken in opmars, opvallend veel vrouwen aan het roer
Lees ook

Tweedehands-kledingzaken in opmars, opvallend veel vrouwen aan het roer

Vinted verovert Europa

Met wereldwijd meer dan 100 miljoen gebruikers, waarvan 4,5 miljoen in Nederland, is Vinted het populairste tweedehandsplatform van dit moment. Het Litouwse bedrijf is voornamelijk actief in Europese landen als Nederland, Duitsland, België, Frankrijk en Italië, maar sinds enkele jaren óók in de Verenigde Staten en Canada. 

Het succes zit volgens Elize in de gebruiksvriendelijkheid. "Je kunt iets kopen zonder eerst te moeten onderhandelen, het platform beschermt je tegen fraude en de klantenservice is echt goed. Ook als verkoper werkt het soepel en overzichtelijk." Elize verkoopt er gemiddeld één à twee items per week, veelal kleding of speelgoed. "Soms verdien ik zo’n honderd euro per maand extra met Vinted, maar het verschilt per periode. Je hebt natuurlijk niet altijd iets om te verkopen."

Toch ziet Elize ook een nadeel. "De verzendkosten kunnen best hoog zijn. Dat schrikt kopers soms af, vooral als de verzendprijs hoger is dan het item zelf."

Marktplaats: Nederlandse klassieker

Marktplaats is nog altijd het bekendste tweedehands platform in Nederland en gaat verder dan alleen kleding. Met ruim 8 miljoen bezoekers per maand en zo’n 350.000 nieuwe advertenties per dag, blijft dit het grootste online handelsplatform van ons land, aldus het bedrijf zelf. 

"Voor grote of dure spullen die je niet per post kunt versturen, gebruik ik Marktplaats", zegt Elize. "Het handige aan Marktplaats vind ik dat mensen zelf komen ophalen en dat je kunt filteren op je eigen woonplaats. Dat maakt het platform ideaal voor de verkoop van meubels of elektronica." 

Verder valt het haar op dat Marktplaats over het algemeen een oudere doelgroep aantrekt dan Vinted, waar volgens Elize vooral jonge mensen, zoals studenten en jonge moeders, kleding kopen en verkopen. Al die verschillende doelgroepen per platform ziet ze vooral als een groot pluspunt. "Zo kun je met de verschillende platforms iedereen bereiken om je items te verkopen." 

Maar er is ook een keerzijde. "Op Marktplaats heb je veel vaker te maken met afhakers. Mensen doen een bod, maar reageren daarna niet meer of kunnen niet opdagen." Een grote irritatiefactor tijdens het online aanbieden van spullen. 

Sellpy: gemak boven opbrengst

Ook opkomend in Nederland is Sellpy, een Zweeds bedrijf dat in 2014 werd opgericht om kleding een tweede leven te geven. Inmiddels heeft het platform al meer dan 30 miljoen items verkocht in 24 landen.

Het systeem werkt als volgt: je bestelt een zak, vult deze met kleding, stuurt het op en Sellpy regelt de rest. Van sorteren tot fotograferen, en van advertentie plaatsen tot aan verzending naar de koper. Vervolgens ontvang je veertig procent van de waarde van items onder de vijftig euro, en zeventig procent van de items met een bedrag boven de vijftig euro.

"Het idee dat je zelf helemaal niks hoeft te doen qua verkopen, sprak me aan", vertelt Elize. "Het gaf beetje het idee van ‘slapend rijk’ worden." Toch bleek het in de praktijk minder voordelig. "Ik stuurde tien items op, waarvan er acht online kwamen. Uiteindelijk hield ik er zestien euro aan over en Sellpy hield zestig procent van de opbrengst zelf."

Elize geeft aan dat ze het vooral relaxed vond dat ze zelf niets hoefde te doen aan de verkoop, maar dat het financieel niet zoveel voorstelt. "Als ik het op Vinted had gezet had ik er veel meer voor gekregen." 

Volgens haar is Sellpy vooral aantrekkelijker voor duurdere merken of designertassen, waarvoor je namelijk 70% van de opbrengst ontvangt. En dat terwijl je er amper moeite voor hoeft te doen. 

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Wat levert het meeste op?

De drie platforms verschillen dus nogal in opbrengst en inspanning. Wil je er zelf zo min mogelijk omkijken naar hebben en direct van al je kleding af zijn, dan is Sellpy aan te raden. Maar houd er dan wel rekening mee dat je flink inlevert op de winst. Vinted levert daarentegen gemiddeld meer op, maar vraagt ook meer tijd en aandacht om actief te verkopen. Marktplaats is vooral interessant voor wie grotere spullen verkoopt. Marktplaats biedt je namelijk de optie om je spullen op te sturen, maar veel vaker vindt de daadwerkelijke koop aan huis plaats. 

Na haar ervaringen met alle drie de platforms weet Elize precies wat bij haar past. "Sellpy is dan wel ideaal als je gemak wilt, maar voor mij werkt dat minder goed. Vinted blijft toch echt mijn favoriet. Het is makkelijk, overzichtelijk en ik vind het juist wel leuk om pakketjes in te pakken en te versturen."

Verkooptips

Voor de mensen die willen beginnen met verkopen via tweehandsplatforms deelt Elize haar belangrijkste tips:

  • Maak goede foto’s: gebruik altijd daglicht en zorg dat het hele item zichtbaar is.
  • Geef eerlijke beschrijvingen: vermeld maten, merken en eventuele gebreken.
  • Zorg dat alles schoon en fris is, en meld het als er in huis gerookt wordt of huisdieren leven.
  • Kies een realistische prijs: zeker als je net begint, liever iets te laag dan te hoog. "Zelf prijs ik mijn artikelen tussen de €1,50 en €6. Dat verkoopt sneller."
  • Wees vriendelijk: goede communicatie zorgt voor positieve reviews.
Voor meer artikelen van RTL Wonen, klik hier: RTL Wonen logo
Lees meer over
DuurzaamheidKledingMarketing en Verkoop