De impact van digitaliseren op de woningmarkt: dit zijn de voor- en nadelen
In het afgelopen decennium heeft de opkomst van digitale technologie de manier waarop we huizen zoeken en kopen drastisch veranderd. Van online makelaars tot virtuele bezichtigingen, technologische vooruitgang heeft directe invloed op de gehele koopervaring. Wordt het aankopen van woningen nu alleen maar makkelijker, of zorgt digitalisering ook voor hindernissen?
Transparantie neemt toe, maar prijzen daardoor ook
Digitale platforms maken het voor potentiële kopers een eitje om alle ins en outs van beschikbare woningen te ontdekken; van foto’s en plattegronden tot virtuele rondleidingen en buurtinformatie. Zelfs tools om gemakkelijk de prijsgeschiedenis in te zien en online biedlogboeken zijn nu binnen handbereik. Maar hier zit ook een keerzijde aan. Met meer informatie komt ook meer concurrentie. Huizenplatform Funda meldt een stijging van 25% in contactaanvragen met makelaars en bijna een derde meer bezichtigingsaanvragen in slechts drie maanden. Het gevolg? Hogere prijzen en meer overbiedingen.
Virtuele bezichtigingen: de toekomst of toch niet?
Vooral sinds de pandemie worden virtuele bezichtigingen steeds populairder. Online een woning bekijken in je eigen tijd; klinkt handig. Je kan tegenwoordig bij veel makelaars door middel van video’s op Whatsapp, een 3D ‘dollhouse’ tour (zie onderstaande foto) of zelfs virtueel door middel van VR-brillen een huis ontdekken. Toch blijft het lastig om de sfeer op afstand te proeven, gebreken goed zichtbaar te maken en technische beperkingen te vermijden. Daarom raden de makelaars die virtuele bezichtigingen doen aan om ervan gebruik te maken vóór je er fysiek heen gaat. Mocht een woning niks voor je zijn, dan hoef je er niet heen te reizen én het scheelt tijd voor de makelaar.
AI als Hulpmiddel, Niet als Vervanger
Makelaars maken steeds vaker gebruik van artificial intelligence (AI) om prijstrends en marktontwikkelingen te begrijpen. De techniek kan zelfs sociale media en andere online bronnen doorzoeken om potentiële kopers te vinden en gerichter te adverteren. Zelfs de mogelijkheden van een klushuis kunnen in beeld worden gebracht door AI.
Goed om bij stil te staan is dat AI een model is dat emotieloos data interpreteert en niet kan inschatten hoe verliefd iemand wordt op een plek. Het kan namelijk zomaar zijn dat iemand daarom veel meer wil bieden. Een makelaar blijft onmisbaar om deze menselijke afwegingen te maken bij het bepalen van de biedingsstrategie.
Online makelaars: goedkoop, maar niet geheel zonder risico’s
Steeds vaker kiezen kopers voor een online makelaar, ook wel internetmakelaar genoemd. Dit is een makelaarsorganisatie die alles vanuit kantoor regelt, zonder fysiek aanwezig te zijn. Jij als verkoper van een huis hebt hierbij een actieve rol, zoals het verzorgen van bezichtigingen, wat het proces een stuk goedkoper maakt. Daarnaast kan het zijn dat je je huis een stuk makkelijker of sneller verkoopt doordat je zelf wellicht veel meer over je huis weet te vertellen dan de makelaar. Wel moet je je natuurlijk goed voorbereiden en verdiepen in de presentatie van je woning, zowel voor het oog als in je 'verkooppraatje'.
Alhoewel er weinig nadelen zitten aan deze nieuwe vorm van huizen (ver-)kopen, moet je er wel goed op letten dat je geïnformeerd bent over je rechten en plichten. Zelf alles regelen bij een internetmakelaar kan namelijk leiden tot juridische risico's, vooral als je niet aan je meldplicht voldoet. Traditionele makelaars bieden juist juridische bescherming door middel van een verkopersvragenlijst.
Identificatie en handtekeningen: Digitaal en Betrouwbaar
Bij de aan- of verkoop van je huis vragen makelaars bijna altijd om een kopie van je identiteitsbewijs. En dit is maar goed ook, aangezien ze wettelijk verplicht zijn om de identiteit van alle betrokken partijen te controleren. Dit dient tegen identiteitsfraude. Om het risico van 'rondslingerende' kopieën van paspoorten te vermijden, kiezen steeds meer mensen voor digitaal identificeren. Hiermee kun je als klant na een eenmalige videoregistratie jezelf digitaal identificeren en documenten ondertekenen. En alhoewel het gevoel van wantrouwen voor het achterlaten van je digitale gegevens steeds meer heerst, is dit niet nodig. Vidua wordt namelijk uitgegeven onder toezicht van de Nederlandse overheid en voldoet aan de strengste Europese privacy-eisen.
Misschien nog wel de meest sterk ontwikkelde technologie is die voor digitaal ondertekenen. Via digitale ondertekenplatformen kun je een bindende handtekening zetten voor een koop- of huurovereenkomst. Hoewel het een goede optie is, biedt het niet dezelfde rechtskracht als een ‘natte’ handtekening. De 'Vidua-app' stapt hierin en laat klanten een digitale, gekwalificeerde handtekening zetten die bij wet erkend is, voldoet aan hoge Europese betrouwbaarheidseisen én net zo sterk is als natte handtekeningen. Geen kopie van je ID meer nodig!