Economie

Economen: voer CO2-belasting van 50 euro in voor de industrie

Door Nikki Sterkenburg··Aangepast:
© ANPEconomen: voer CO2-belasting van 50 euro in voor de industrie
RTL

Het huidige ontwerp-klimaatakkoord zal tot nodeloos hoge kosten leiden. Daarom bepleiten 70 economen (waaronder 60 hoogleraren) dat beter kan worden gekozen voor een CO2-belasting van 50 euro per ton.

In 2030 moet de CO2-uitstoot van de Nederlandse economie met 49 procent worden teruggedrongen, staat in het klimaatakkoord. Een ambitieus plan, maar het voorgestelde klimaatakkoord zal er volgens de ondertekenaars niet voor zorgen dat Nederland die doelstelling haalt.

Het pleidooi van de economen is een reactie op de onrust die afgelopen zomer ontstond. Toen bleek dat de voorgestelde maatregelen vooral zouden betekenen dat burgers fors meer gingen betalen voor hun energie, terwijl grote bedrijven nauwelijks werden belast. "Dat is oneerlijk en moet echt beter," zo meenden onder meer Milieudefensie en Greenpeace.

Alternatief voorstel

Om de kosten van het klimaatakkoord eerlijker te verdelen, pleiten de 70 economen voor een model waarin iedereen - dus burgers én bedrijven - evenveel voor zijn CO2-uitstoot gaat betalen.

"Begin de koolstofheffing met 50 euro per ton CO2. En laat dat bedrag vervolgens elk jaar stijgen met twee à vijf procent per jaar", zo schrijven onder meer Dirk Schoenmaker (hoogleraar Erasmus Universiteit Rotterdam), Rens van Tilburg (directeur Sustainable Finance Lab aan de Universiteit Utrecht), Bas Jacobs (hoogleraar Erasmus Universiteit Rotterdam), Arnoud Boot (hoogleraar Universiteit van Amsterdam) en Rick van der Ploeg (hoogleraar Oxford University) in NRC Handelsblad.

Een CO2-heffing: wat wil Klaver en is het een goed idee?
Lees ook

Een CO2-heffing: wat wil Klaver en is het een goed idee?

Geen gevolgen voor de concurrentiepositie

Deze zogeheten koolstofheffing of CO2-heffing zal geen gevolgen hebben voor de Nederlandse concurrentiepositie omdat talloze andere landen al een soortgelijke heffing hebben, zo becijferde DNB onlangs. Zo is er in Zweden en Finland al sinds de jaren negentig een CO2-heffing. 

Door een CO2-heffing in te voeren, kan Nederland zich aansluiten bij een 'coalition of the willing' van landen dit dit al doen. Met de inkomsten hiervan kunnen huishoudens worden gecompenseerd voor de stijgende energiekosten. "De energietransitie vereist dat alle sectoren, ook de industrie en landbouw, een prijs gaan betalen voor een CO2-uitstoot."

Allard Castelein, directeur van het Rotterdamse Havenbedrijf, liet eerder weten hier niet negatief tegenover te staan. Maar hij wil wel dat het in Noordwest-Europees verband gebeurt. 

Lees meer over
KlimaatKlimaatveranderingDuurzaamheidKlimaatakkoord