Economie

Air France-KLM maakt beurssmak na aandeleninkoop Nederland: -10 procent

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© ANPAir France-KLM maakt beurssmak na aandeleninkoop Nederland: -10 procent
RTL

Beleggers reageren negatief op het nieuws van gisteravond dat de Nederlandse Staat een belang van 12,68 procent in Air France-KLM heeft opgebouwd. De koers staat zo'n 10 procent lager.

Gisteravond verraste minister Wopke Hoekstra van Financiën met de mededeling dat hij, namens de Nederlandse belastingbetaler voor 680 miljoen euro aan aandelen van de holding Air France-KLM had gekocht.

Hij wil het belang nog uitbreiden tot rond de 14,3 procent, evenveel als het belang van de Franse Staat in de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij.

Maar beleggers zijn niet onder de indruk. De koers van Air France-KLM daalde vanochtend meteen met 7,1 procent en daarna liep het verlies verder op. Om 09:15 uur stond de koers 10 procent in de min.

 

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

'Koersdaling verrast niet'

De koersval is niet verrassend, vindt beurscommentator Durk Veenstra. Op de dag voordat de Staat begon met aandelen te kopen was de slotkoers van Air France-KLM 10,38. Gisteren was die gestegen tot 12,73 euro, dat is een stijging van een kleine 23 procent in een week tijd. "Er zullen wel beleggers zijn die hun winst willen verzilveren", aldus Veenstra.

Hij wijst er ook op dat de afgelopen week de koers steeg doordat er een grote koper, namelijk de Nederlandse Staat, was. Maar die koper is nu uit de markt. aldus Veenstra.

Nederlandse staat neemt belang van 14 procent in Air France-KLM
Lees ook

Nederlandse staat neemt belang van 14 procent in Air France-KLM

De koers van Air France-KLM steeg de afgelopen week veel meer dan die van andere luchtvaartconcerns, zoals het Duitse Lufthansa en het Brits-Spaanse IAG. Verder groeide de koers ook harder dan die van de Europese beursindex Stoxx 600, laat Veenstra zien. 

© RTL Z / Thomson Reuters

Nu minder stemrecht dan Fransen

Het duurt nog twee jaar voordat de Nederlandse Staat net zoveel stemrecht heeft als de Franse Staat, zegt Paul Koster, directeur van de VEB (Vereniging van Effectenbezitters). Volgens hem heeft de Staat niet echt veel in de melk te brokkelen.

Daarvoor zullen andere aandeelhouders moeten worden gevonden die met haar willen meestemmen op punten waar de Fransen afwijken van wat KLM wil, aldus Koster.

'Politiek speelveld'

Hij vindt het terecht dat de beurskoers daalt. Air France-KLM is immers eigenlijk een staatsbedrijf en normaal gesproken is er daarbij één Staat die aandelen heeft. Nu zijn er echter twee kapiteins die op één schip proberen te staan.

Voor de andere aandeelhouders is dat een hele belangrijke boodschap: dit is een bedrijf dat in het politieke speelveld zit, waarbij de aandeelhouders maar weinig te zeggen hebben, buiten de grootaandeelhouders, zegt Koster.

Lees meer over
Wopke HoekstraAir France KLMLuchtvaartFrankrijk