Economie

Fransen ziedend na clash om Air France-KLM met 'botte Hollanders'

Door RTL Z··Aangepast:
© Archieffoto EPAFransen ziedend na clash om Air France-KLM met 'botte Hollanders'
RTL

Na de rel rond de aankoop van Rembrandts' Marten en Oopjen ligt een nieuwe diplomatieke ruzie op de loer tussen Frankrijk en Nederland. De Fransen zijn woedend over de actie van minister Hoekstra om een fors belang in luchtvaartbedrijf Air France-KLM te nemen.

Vanochtend al sijpelde kritiek vanuit Frankrijk door op de aankoop van een aandelenpakket van 12,68 procent. Minister Bruno Le Maire van Economische Zaken en Financiën liet weten niet op de hoogte te zijn gesteld van de stap van de Nederlandse regering. 

De Fransen nemen geen gas terug. Integendeel: tijdens een bijeenkomst op het ministerie van Financiën voor de pers worden harde verwijten aan het adres van Nederland gemaakt. "Een overvaltechniek, verrassend en onvriendelijk tegenover andere aandeelhouders", hoort correspondent Stefan de Vries. 

"De Nederlanders gedragen zich nu als activisten", zegt men op het ministerie in Parijs, waar men fijntjes wijst op het koersverlies vanochtend. "De Nederlandse belastingbetaler heeft sinds vanmorgen al 70 miljoen euro verloren. Het initiatief van de Nederlanders heeft geleid tot waardevernietiging. Ze zullen dat moeten uitleggen."

Fransen verbijsterd: 'Koop belang Air France-KLM staatsgreep'
Lees ook

Fransen verbijsterd: 'Koop belang Air France-KLM staatsgreep'

Dreigement: koop niet meer aandelen

De Fransen beraden zich nog op een eventuele tegenzet, en raden Nederland alvast af om meer aandelen te kopen. Dat wil Nederland wel, om een net zo groot belang als de Franse te krijgen, die 14,3 procent in handen hebben. Maar voor de Fransen is dat nog geen voldongen feit.

"Vandaag hebben de aandeelhouders grote schade geleden. Ze moeten dus nadenken over hun strategie. Het is mysterieus en voor de Franse regering totaal onbegrijpelijk", komt als antwoord op een vraag van RTL Nieuws. Dat de Fransen dit afraden, is in diplomatieke termen een dreigement, vertelt De Vries. 

De Fransen zijn onder meer verbolgen omdat er volgens hen veel is overlegd, tot vorige week nog, over de positie van Schiphol. Angst dat KLM een deel van de activiteiten noodgedwongen naar Parijs zou moeten verplaatsen, is een van de redenen dat het kabinet meer invloed wil op het beleid bij moederbedrijf Air France KLM.

Aanbod Elbers om ceo te worden

Volgens de Fransen zou uitgerekend gisteren een intentieverklaring getekend worden met daarin de belofte de positie van Schiphol te beschermen.

De Fransen claimen verder dat Pieter Elbers gevraagd is om ceo van het concern te worden, maar dat hij weigerde. Volgens een woordvoerster van KLM zijn er inderdaad voorstellen voor andere functies op tafel geweest, maar waren die geen serieuze match. "Er hebben nooit concrete en werkbare voorstellen gelegen."

Uiteindelijk werd de Canadees Ben Smith benoemd tot topman, die vervolgens in een machtstrijd raakte met Elbers. 

Marten en Oopjen

De rel doet correspondent Stefan de Vries denken aan de manier waarop de aankoop van de twee Rembrandt-schilderijen Marten en Oopjen tot stand kwam. Nederland sprak met Frankrijk af de schilderijen samen te kopen, omdat de Fransen geen geld hadden om de schilderijen zelf te kopen.

In politiek Den Haag kwam ook het plan om ze allebei te kopen, zonder Frankrijk. Toen dit plan uitlekte, was er ineens wel geld in Frankrijk om een van de twee schilderijen te kopen. Het Nederlandse plan ging niet door, om een diplomatieke ruzie te vermijden.

"Het zijn weer de botte Hollanders die botsen met de arrogante Fransen", zegt De Vries. 

Lees meer over
Air France KLMLuchtvaart