4-daagse werkweek: dit marketingbureau is overstag, nu de rest nog?
Mondjesmaat gaan meer bedrijven overstag en voeren een vierdaagse werkweek in. Bij marketingbureau Loyals krijgen ze vanaf februari extra tijd voor 'bier brouwen, wildplukken en wielrennen', met behoud van een fulltime salaris. "Nodig is het niet, belangrijk wel."
In februari testen de honderd medewerkers van Loyals een maand hoe dat gaat, zo'n 32-urige werkweek. De focus ligt op vier dagen werken en dingen doen die je nieuwe energie geven, vertelt mede-eigenaar Gillian Robles. "Bij ons kiezen werknemers bijvoorbeeld voor wildplukken, bieren brouwen of een boek lezen."
Bij Loyals zien ze dat sommige "hele goede mensen" soms minder energie hebben voor hun werk, omdat ze ook thuis veel zorgen hebben. Maar het is vooral een luxe, geen noodzakelijkheid. "We hebben hier al een laag verloop van personeel en een laag ziekteverzuim", aldus Robles. "En het idee van een vast aantal uren hadden we eerder al een beetje losgelaten."
'Goed en belangrijk'
Toch is zo'n vierdaagse werkweek goed en belangrijk, vindt ze. Om meer van het leven te kunnen genieten. "We vinden het spannend om voorop te lopen, hopen een voorbeeld te zijn voor anderen."
Hoe zit dat met mensen die nu al vier dagen werken? Daarmee worden aparte afspraken gemaakt, zegt Robles. "Ze kunnen bijvoorbeeld een aangepast contract krijgen."
Vanaf maart moet de 32-urige werkweek echt een feit zijn. Maar voordat hij definitief wordt ingevoerd, wil het bedrijf weten of het ook werkt zoals verwacht, vertelt Robles. "We hebben ons goed voorbereid, maar we komen vast onvoorziene problemen tegen."
Klant mag er niet onder lijden
Het belangrijkste is zorgen dat de klant tevreden blijft. De mkb-klanten van Loyals, waaronder Bergman Clinics en Pancakes Amsterdam, mogen er niets van merken. Het bedrijf wil altijd bereikbaar blijven en genoeg aanspreekpunten hebben als er problemen zijn.
Ook de omzet mag er niet onder lijden. "Uit onderzoek blijkt juist dat mensen productiever worden van een kortere werkweek. Wij gaan dat voor onszelf natuurlijk ook onderzoeken en bijhouden", zegt Robles. "Minder werken is niet moeilijk, je moet het gewoon doen. Dat is ondernemen."
Het is een onderwerp
De medewerkers van Achmea gingen ook al van een 36-urige werkweek naar een 34-urige. Bij vervoerbedrijf HTM werd dat 35 uur. En bij ING experimenteren ze met 'unlimited holidays', terwijl Philips kiest voor een sabbatical.
Maar het gros van de Nederlandse bedrijven doet niet aan een kortere werkweek, weet werkgeversorganisatie AWVN. Ook vakbonden FNV en CNV zien het eerder als uitzondering dan regel, al is een betere balans tussen werk en privé wel een onderwerp dat steeds meer aandacht krijgt bij cao-onderhandelingen.
Bedrijven zijn niet happig
"We denken ook dat dit soort kwalitatieve afspraken in de toekomst vaker worden gemaakt. Maar de arbeidsmarkt is werknemers op dit moment ook gunstig gezind", zei woordvoerder Jannes van der Velde van AWVN er eerder over.
Bedrijven zijn niet al te happig op harde afspraken over werkgeluk en regelen het liever onderling. Ze willen volgens de organisatie flexibel blijven en niet te veel tornen aan de bestaande bedrijfsvoering.
'Vrij in shifts'
Niels Tukker, marketingstrateeg bij Loyals, heeft bij zijn werkgever in elk geval voldoende flexibiliteit, ook met minder werkuren. "Op mijn afdeling nemen we vrij in shifts en is er altijd een projectmanager bereikbaar", vertelt hij.
Ook is hij gewoon aanwezig als dat nodig blijkt. "Ik ben vrij op dinsdag, maar als ik een belangrijke vergadering heb op die dag, dan ben ik daar wel bij. Die flexibiliteit wordt ook van ons verwacht. Ik check bijvoorbeeld wel mijn mail op vrije dagen, maar werk niet als het niet nodig is."
Voor de tv zitten
Tijdens de extra vrije dag mag hij straks werken aan zichzelf, maar ook gewoon voor de tv zitten. "Je mag doen waar je gelukkig van wordt. Ik ga voor een lekker rondje wielrennen, daar heb ik dan eindelijk weer eens tijd voor", aldus Tukker.
Is dat nodig of vooral heel erg leuk? "In mijn optiek is het niet nodig, maar wel nuttig voor de balans. Je wordt efficiënter als organisatie als je beter nadenkt over hoe je je tijd verdeelt."