Economie

Brussel: klant mag tegoedbon weigeren na annuleren vlucht

Door Joep Westerveld··Aangepast:
© ANPBrussel: klant mag tegoedbon weigeren na annuleren vlucht
RTL

Vliegmaatschappijen mogen alleen een tegoedbon aanbieden voor een geannuleerde vlucht als klanten daarmee instemmen. Zo niet, dan moeten ze de prijs van het ticket terugbetalen, zegt de Europese Commissie. Dat staat haaks op de soepele opstelling die Nederland sinds kort hanteert.

De boodschap waarmee eurocommissaris Adina Valean van Transport woensdag kwam is goed nieuws voor mensen die niet op vliegvakantie kunnen door het coronavirus, maar belabberd nieuws voor de geplaagde luchtvaartsector.

De luchtvaart zit middenin de grootste crisis die het ooit in vredestijd heeft meegemaakt. Door de coronacrisis is het vliegverkeer nog net niet helemaal stil komen te liggen.

In een poging om de financiële gevolgen van alle geannuleerde vluchten te verzachten, geven veel maatschappijen klanten tegoedbonnen. Die kunnen ze gebruiken om later alsnog een vlucht te boeken.

Aalsmeerbaan Schiphol tijdelijk parkeerplaats voor vliegtuigen
Lees ook

Aalsmeerbaan Schiphol tijdelijk parkeerplaats voor vliegtuigen

Onacceptabel alternatief

Organisaties zoals de Consumentenbond vinden dit onacceptabel, onder meer omdat mensen hun geld kwijt zijn als de luchtvaartmaatschappij failliet gaat. Europese consumentenorganisaties drongen er daarom bij de Europese Commissie op aan dat klanten de keuze moeten krijgen: een bon of geld terug.

Eurocommissaris Valean is daar nu helder over: "Als de klant geen tegoedbon wil, of een andere voorgestelde oplossing, moet het bedrijf geld teruggeven."

Vliegmaatschappijen mogen dus ook geen constructie aanbieden waarbij klanten over een jaar hun geld terugkrijgen, als ze in de tussentijd geen gebruik hebben gemaakt van de tegoedbon.

Nederland wijkt af van Europese regels

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) besloot vorige week af te wijken van de Europese regels. Zij wijst erop dat luchtvaartmaatschappijen simpelweg het geld niet hebben om honderdduizenden geannuleerde tickets terug te betalen. Ook kunnen ze nauwelijks alternatieve vluchten aanbieden, zoals zij normaal gesproken zouden doen. 

De minister gaf daarom de aanwijzing aan de Inspectie Leefomgeving en Transport om de Europese regels in Nederland niet meer strikt te handhaven. Dat betekent dat vliegmaatschappijen in Nederland geen boete krijgen als ze toch tegoedbonnen uitdelen.

Als voorwaarde stelt Van Nieuwenhuizen dat deze bonnen maximaal een jaar geldig zijn, waarna de maatschappijen alsnog het geld moeten terugbetalen.

'Neem niet individueel beslissingen'

Eurocommissaris Valean is niet blij met het besluit van Van Nieuwenhuizen. "We gaan graag op zoek naar een oplossing voor dit probleem, maar dat moet dan wel een Europese oplossing zijn", zegt haar woordvoerder. "We roepen landen op om niet individueel besluiten te nemen."

Of de Europese Commissie overweegt om het Nederlandse voorstel over te nemen in de hele EU, kan hij niet zeggen. Van Nieuwenhuizen riep vorige week wel daartoe op.

Een woordvoerder van de Europese Commissie verduidelijkt dat achter de schermen samen met de Europese lidstaten wordt gewerkt aan een oplossing die 'zowel voor consumenten als voor luchtvaartmaatschappijen acceptabel is'.

Europese noodoplossing 'kwestie van dagen'

Op dit moment wordt er koortsachtig gewerkt aan zo'n Europese oplossing. Volgens een bron van RTL Z in Brussel zou er al binnen enkele dagen een nieuwe, tijdelijke regeling kunnen komen.

Dat zou kunnen betekenen dat reizigers in heel Europa alsnog genoegen moeten nemen met tegoedbonnen voor hun geannuleerde vluchten.

Lees meer over
Cora van NieuwenhuizenEuropese CommissieMinisterie van Infrastructuur en WaterstaatConsumentenbondLuchtvaartReizenConsument