Tickets en reizen

Krijg je een voucher in plaats van geld terug? Dit zijn je rechten

Door Reinder Smit··Aangepast:
© ANPKrijg je een voucher in plaats van geld terug? Dit zijn je rechten
RTL

Concerten, vluchten en hele pakketreizen, door de coronacrisis gaat er van alles niet door. Dus zitten de organisatoren met hun handen in het haar. Om financieel gezond te blijven delen ze vaak vouchers uit in plaats van iedereen het geld terug te geven. Maar let op: hierbij heb jij als consument de nodige rechten.

Evenement afgelast of verplaatst

Manon Kulsdom (26) gaat graag naar concerten en heeft dan ook al de nodige tickets gekocht. Zo zou zij dit jaar onder andere naar Niall Horan gaan en naar Queen + Adam Lambert. Helaas gaan beide concerten niet door Queen + Adam Lambert is uitgesteld en Niall Horan gaat vooralsnog helemaal niet door. "Het is behoorlijk balen natuurlijk. Als ik alle concerten waar ik nog kaartjes voor heb vouchers krijg dan zit ik straks met bijna 1000 euro aan vouchers."

Als een concert volledig is afgelast dan kan het zijn dat je een voucher krijgt. In die voucher moeten dan ook de boekings- en servicekosten zijn meegeteld. Mocht je daar geen gebruik van willen maken, dan mag je nog altijd je geld terugvragen. Je moet dan uiterlijk 3 maanden na de datum van het afgelaste evenement je geld terugkrijgen.

Consumentenbond en ANWB kraken voucher vliegreizen: 'Niet eerlijk, niet sociaal'
Lees ook

Consumentenbond en ANWB kraken voucher vliegreizen: 'Niet eerlijk, niet sociaal'

Manons kaartje voor het concert van Queen blijft met het verplaatsen gewoon geldig. Een kaartje blijft volgens de regeling ticketgelden Coronacrisis namelijk geldig als een verplaatst evenement binnen 13 maanden na het oorspronkelijke evenement plaatsvindt.

Als je op de nieuwe datum niet kan, krijg je dezelfde voucher als je krijgt bij een afgelast evenement. Wil je ook daar geen gebruik van maken? Dan heb je altijd het recht om het geld terug te vragen. Dat geld moet dan uiterlijk 1 maand na de nieuwe datum van het evenement zijn uitbetaald.

Toch adviseert Joyce Donat van de Consumentenbond mensen daar verstandig mee om te gaan. "Als je het geld echt terug wilt, dat is natuurlijk te begrijpen. Maar denk wat dat betreft wel flexibel mee. We staan in een enorme crisis. Als iedereen haastig zijn geld terugvraagt is de concertzaal waar je straks weer graag naartoe gaat misschien wel failliet."

Vliegtickets

Naast vouchers voor evenementen, geven ook veel luchtvaartmaatschappijen vouchers af in plaats van dat ze geld teruggeven. Hoewel dit normaal gesproken niet mag liet het kabinet eerder weten dit tijdelijk toe te staan. De vouchers moeten dan wel 12 maanden geldig zijn en passagiers moeten na het verlopen van de vouchers het ongebruikte deel terugkrijgen.

Naomi Radewalt krijgt zo'n voucher aangeboden. Haar vlucht naar Japan begin maart werd door corona verschoven. "Mijn vlucht werd omgeboekt naar een andere datum maar toen kon ik niet. Ik zou gewoon het geld terugkrijgen werd eerst gezegd maar deze week kreeg ik opeens een mail dat het een voucher werd." Ze is het daar niet mee eens. "Ik ben een zzp'er en het gaat om 1500 euro. Dat is geld dat ik gewoon goed kan gebruiken."

Nog voordat het virus Europa bereikte, kreeg juist de reisbranche al forse klappen te verduren.

De luchtvaartmaatschappij vertelde haar niet dat ze gewoon nog recht heeft op haar geld terug. "Dat is wel kwalijk." vindt Donat van de Consumentenbond. "Je houdt namelijk wettelijk gezien echt nog het recht op geld terug. Dat moet ook duidelijk gecommuniceerd worden."

De Consumentenbond is kritisch op de vouchers van de luchtvaartmaatschappijen. "Ze worden bijvoorbeeld niet gedekt bij een eventueel faillissement. Daarnaast vinden we 12 maanden wachten op je geld terug te lang. 6 maanden is redelijk dat hanteren ze bijvoorbeeld bij pakketreizen."

De Consumentenbond raadt, net als de Autoriteit Consument en Markt, aan om naar de Inspectie Leefomgeving en Transport te gaan als je een klacht hebt. Dat is de toezichthouder op passagiersrechten.

Waar moet je op letten als je een voucher of tegoedbon accepteert?

Lees goed waar je mee akkoord gaat. Zo voorkomt je discussie met het bedrijf. De ACM heeft een lijst opgesteld van voorwaarden waar vouchers aan zouden moeten voldoen. Let op de volgende punten:

  • Het moet een voorstel zijn waar je echt iets aan hebt. Kan de eindexamentraining van je dochter bijvoorbeeld niet doorgaan? Je hebt een jaar later waarschijnlijk niets meer aan die training. Een voucher daarvoor is dan geen goede oplossing.
  • Het bedrijf mag je niet extra laten betalen voor de voucher.
  • De voucher moet een redelijke geldigheidsduur hebben. Vaak is dat minimaal een jaar.
  • Is de voucher niet meer geldig, maar heb je nog niet het hele bedrag gebruikt? Dan moet het bedrijf je het restbedrag terugbetalen. Let goed op dat het bedrijf dit zelf terugbetaalt en dat je daar niet zelf om moet vragen.
  • In het bedrag op de voucher moeten alle betaalde kosten zitten. Denk aan reserveringskosten en administratiekosten. Zitten deze kosten er niet in? Dan mag het bedrijf je deze kosten niet nog een keer laten betalen als je de voucher inlevert.
  • Let goed op of de voucher gedekt is door een garantiefonds. Als het bedrijf failliet gaat, betaalt het garantiefonds je de waarde van de voucher. Is de voucher niet gedekt? En gaat het bedrijf failliet? Dan kun je de voucher waarschijnlijk niet meer gebruiken.
  • Sommige vouchers mag je doorverkopen aan andere mensen. De voucher is dan 'overdraagbaar'. Dit kan handig zijn als je hem zelf niet kunt of wilt gebruiken.
  • Had je nog niet het hele bedrag betaald voor de afgesproken dienst? En kan het bedrijf de afspraak niet meer nakomen? Je hoeft de rest van het bedrag niet meer te betalen. Je krijgt een voucher voor het bedrag dat je al betaald hebt.

Bron: ACM

Pakketreizen

Ook de boekers van pakketreizen krijgen te maken met vouchers. Joke Sihasale moet haar laatste aanbetaling voor een reis naar Portugal eind juni nu doen. Gaat de reis daarna toch niet door dan krijgt ze een voucher aangeboden. Daar zit ze echter niet op te wachten. "Ik wil eigenlijk het liefst nu niet meer betalen. De kans dat die reis doorgaat is zo klein."

Er zijn volgens de ACM eigenlijk maar twee uitzonderingen dat je de laatste betaling niet hoeft te doen. Als er bijvoorbeeld al een reisverbod is voor de dagen dat je in dat gebied gaat zijn. Of als je kunt aantonen dat het tijdens je reis daar te gevaarlijk is of alles dicht is.

Joyce Donat van de Consumentenbond denkt dan ook dat Joke hier gewoon moet betalen. "Je weet op dit moment namelijk niet hoe de situatie in Portugal eind juni zal zijn."

Maar stel dat de reis dan toch niet doorgaat. Reisorganisatie ANVR heeft een speciale corona voucher. Daarmee kun je tot een jaar na uitgifte een nieuwe reis boeken. Gebruik je hem toch niet dan krijg je het geld alsnog terug. Bovendien kun je 6 maanden na het accepteren van de voucher al je geld terugvragen.

Ook bij deze voucher kun je hem weigeren en hou je het recht om je geld terug te vragen. Wel is er een groot verschil met de vouchers van de vliegtickets. De ANVR voucher is namelijk gedekt tegen faillissement. Mocht de reisorganisatie dus failliet zijn voor jij de voucher hebt kunnen gebruiken dan krijg je de waarde van de voucher toch terug. Annuleer jij zelf nu je reis of weiger je de voucher dan is dat niet zo.

Lees meer over
Adam LambertNiall HoranAir France KLMCorendonConsumentenbondAutoriteit Consument en MarktInspectie Leefomgeving en TransportANVRCoronacrisis in NederlandCoronavirusCovid-19ReisorganisatieReisadvies