Economie

Staat trekt portemonnee voor ov: 1,5 miljard euro om coronacrisis op te vangen

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPStaat trekt portemonnee voor ov: 1,5 miljard euro om coronacrisis op te vangen
RTL

Het kabinet trekt tot eind 2020 1,5 miljard euro uit om Nederlandse ov-bedrijven door de coronacrisis te helpen. Het aantal passagiers is drastisch gedaald, maar veel bedrijven draaien wel op volle kracht.

Het kabinet heeft een akkoord bereikt over de steun met de ov-bedrijven, zo maakte staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat, D66) zojuist bekend.

Onder meer de Nederlandse Spoorwegen (NS) en stads- en streekvervoerbedrijven stelden eerder een ultimatum voor hulp. Omdat er minder reizigers zijn dan normaal, verliezen de bedrijven naar eigen zeggen iedere maand zo'n 200 miljoen euro.

NS verwacht komende vijf jaar verlies van 4,7 miljard euro
Lees ook

NS verwacht komende vijf jaar verlies van 4,7 miljard euro

Tekorten lopen op

De bedrijven schatten in dat ze dit jaar op een tekort van 2 miljard zullen uitkomen. Het gaat om 1 miljard bij de NS en ook zo'n bedrag bij bedrijven in het stads- en streekvervoer, verwacht het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB).

Zonder afspraken over steun kunnen de dienstregelingen niet verder opgeschaald worden, zeggen de bedrijven. De NS verwacht bijvoorbeeld pas over vijf jaar het aantal reizigers te vervoeren dat het voor de coronacrisis vervoerde.

Financieel tekort

Sinds 1 juni rijdt het openbaar vervoer in Nederland weer volledig, mede op verzoek van het kabinet. Omdat de reizigersaantallen nog beperkt zijn, resulteert dat in een aanzienlijk financieel tekort bij de vervoerders, weet de overheid.

Om die reden wordt er een vergoeding geboden die moet gelden voor alle ov-bedrijven tot de reizigersaantallen weer aantrekken. Afgesproken is dat er door de overheden aan bestaande verplichtingen wordt voldaan. Zo worden onder meer de kosten voor de ov-studentenkaart doorbetaald.

Kosten dekken

Met de steun moeten ov-bedrijven het grootste deel van hun kosten kunnen dekken, namelijk zo'n 93 procent. Daarbij moet worden aangetekend dat de bedrijven geen dividend of bonussen mogen uitkeren, vergelijkbaar met de regels voor steun aan andere bedrijven.

Branchevereniging OV-NL noemt de deal een 'evenwichtig pakket van afspraken dat recht doet aan de vitale functie van het ov.' Maar de bedrijven nemen ook enkele honderden miljoenen verlies. "Een zware dobber", zegt woordvoerder Pedro Peters. 

"Door deze regeling blijft het ov-aanbod in stand. Hier zijn we, in het belang van de reizigers, heel blij mee."

Lees meer over
Nederlandse Spoorwegen (NS)Openbaar vervoer