Ook kabinet stemt in met plannen KLM: 3,4 miljard toegezegd
Het kabinet is het eens met de hervormingsplannen die KLM heeft gepresenteerd. Daarmee is er definitief een akkoord en krijgt de luchtvaartmaatschappij 3,4 miljard euro steun van de overheid en banken.
Dat vertelden de ministers Wopke Hoekstra (Financiën) en Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) gisteravond aan de Tweede Kamer.
'Geen gemakkelijke bevalling'
Eerder op de dag werd al duidelijk dat KLM voorlopig is gered, nadat de piloten akkoord gingen met een loonsverlaging die tot zeker 2025 duurt.
Alle andere vakbonden waren eerder al akkoord gegaan met de bezuinigingsplannen van de luchtvaartmaatschappij, maar pilotenvakbond VNV bleef zich lang verzetten. "Het was geen gemakkelijke bevalling", zei Hoekstra daar gisteren over.
Het kabinet had KLM 3,4 miljard euro toegezegd om de coronacrisis door te komen, deels als lening en deels als garanties. Een kleine miljard euro is al overgemaakt. De rest zou pas volgen als een reorganisatieplan is goedgekeurd.
KLM heeft nu toegezegd de kosten met zeker 15 procent te verlagen. Daarnaast moet de maatschappij het aantal nachtvluchten verminderen en moet de CO2-uitstoot per passagier verder worden verlaagd. Dat moet in 2030 met de helft zijn verminderd ten opzichte van 2005.
Loonoffer
Onderdeel van de afspraken was dat het personeel een loonoffer brengt. Dat moet voor de volledige looptijd van de lening gelden, eiste Hoekstra. Dat is vijf jaar. Piloten wilden alleen afspraken maken voor de anderhalf jaar dat de huidige cao nog loopt.
Bijdrage leveren
De piloten, die soms meer verdienen dan de premier, moesten wel een bijdrage leveren. Minister Hoekstra liet hen weinig keuze. "Dit weekend maakte hij duidelijk dat de steun er echt niet komt zonder loonoffer", vertelde politiek verslaggever Roel Schreinemachers gisteren. "Het was stikken of slikken."
Met de overheidssteun kan KLM weer een tijdje vooruit. Of het genoeg is om de luchtvaartmaatschappij door de coronacrisis te helpen, durfde Hoekstra gisteren niet te zeggen. "Niemand die dat kan zeggen. Ik zou graag willen dat we nu door de bocht zijn en dat voor KLM de vlag uit kan. Maar de realiteit is echt anders."