Reisbranche verwacht snel herstel van toerisme
Reisconcern TUI is hoopvol gestemd over het zomerseizoen van 2021, nu de meeste Europese landen zijn begonnen met het vaccineren tegen corona. Volgens de Duitse topman Fritz Joussen rekent zijn bedrijf op een "grotendeels normale zomer".
Hij voorspelt dat vliegtuigen op sommige routes naar de Middellandse Zee straks weer snel volgeboekt zullen zijn.
"Als we de bijzonder kwetsbare groepen hebben beschermd tegen besmetting, kunnen de restricties globaal gezien fors dalen", stelt Joussen in een interview met de Rheinische Post.
Hij denkt dat veel mensen dit jaar weer meer aan vakanties zullen spenderen. Dat heeft er ook mee te maken dat vouchers voor reizen die in 2020 zijn geannuleerd, dit jaar kunnen worden ingewisseld.
TUI denkt straks weer ongeveer 80 procent van het normale aantal vluchten aan te kunnen bieden. Volgens de topman wil TUI dit jaar ook weer gebruik maken van alle zestien cruiseschepen van de groep.
Volledig herstel in 2022
Hiermee wordt 2021 waarschijnlijk "een jaar van transitie", mede omdat de eerste helft van het jaar naar verwachting nog erg mager zal uitpakken voor de reisbranche. Pas in 2022 wordt verwacht dat de toerismesector zich zal herstellen naar het niveau van het recordjaar 2019.
Joussen tekent daarbij aan dat bedrijven als TUI waarschijnlijk veel sneller herstel kunnen laten zien dan de reisbranche in het algemeen, waar de focus tevens ligt op de zakelijke reiziger.
Online vergaderen
In het bedrijfsleven vinden veel vergadering en bijeenkomsten tegenwoordig online plaats via een videogesprek. Maar een vakantie-ervaring is in de ogen van Joussen niet zomaar te vervangen met een digitale oplossing.
Concurrent
Intussen maakt een onverwacht bedrijf reclame voor TUI. "Boek je vakantie bij TUI", luidt de kop van een advertentie die door concurrent Sunweb in verschillende dagbladen is geplaatst.
"Of plan je welverdiende vakantie bij D-Reizen, Zoover, Corendon, Eliza was here of een andere vakantiespecialist", gaat de advertentie verder.
Geïnspireerd door Burger King
De boodschap: het maakt niet uit waar je je vakantie boekt, maar elke boeking telt voor de sector, aldus Sunweb dat in de advertentie zegt geïnspireerd te zijn door Burger King die eerder mensen opriep ook bij concurrerende fastfoodketens te bestellen.
"Vakantie is niet alleen belangrijk voor jou, maar ook voor de duizenden harde werkers op de bestemmingen", stelt Sunweb.