Scepsis

Grote winkels niet blij met opening op afspraak: 'Hebben we niets aan'

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPGrote winkels niet blij met opening op afspraak: 'Hebben we niets aan'
RTL

Winkels mogen op afspraak weer open. Daar zitten wel flink wat mitsen en maren aan. Klanten moeten zich vier uur van tevoren voor een afspraak hebben aangemeld en er mogen maar twee mensen per verdieping binnen: maximaal zes per uur.  De meeste grote winkelketens zijn dan ook niet blij.

Of je nu een grote bouwmarkt of kleine modezaak bent, iedereen wordt gelijk behandeld om het handhavers niet te moeilijk te maken. Die zouden anders met een meetlint de winkel moeten gaan inspecteren.

Dat betekent dat er ook maar twee mensen bij de Hema of Praxis mogen winkelen. Het zijn grote winkels dus afstand bewaren kan er een stuk makkelijker. Maar het vloeroppervlakte is niet relevant, vindt de overheid.

96 klanten per dag

Dat betekent dat bij een winkel met één verdieping op een dag ongeveer 96 mensen geholpen kunnen worden, terwijl er wel kosten zijn voor personeel, energie en andere zaken.

De manier waarop het kabinet winkelen op afspraak mogelijk maakt is teleurstellend, vindt warenhuis HEMA dan ook.  "Als dit het is, twee mensen per tien minuten, dan hebben wij daar helemaal niets aan", aldus een woordvoerder. "Ook voor klanten is dit een tegenvaller." 

Ook Praxis is teleurgesteld. De bouwmarkteten 'had gehoopt op meer'. "We praten er morgen over met onze branchevereniging", zegt een woordvoerder.

Ikea kan nog niet reageren omdat er nog niet genoeg informatie is.

Tegenvaller

Ondanks de tegenvaller gaat HEMA waarschijnlijk wel gebruikmaken van de nieuwe mogelijkheden. "Echt in de winkel zijn, is toch prettiger."

De warenhuisketen hoopt het toch makkelijker te maken voor klanten die in de winkel bedenken nog iets anders nodig te hebben, of ook ergens anders naar willen kijken. "Dat kan nu maar beperkt. Online winkelen is toch veel gerichter."

Scholen open en winkelen op afspraak: dit zijn de nieuwe versoepelingen
Lees ook

Scholen open en winkelen op afspraak: dit zijn de nieuwe versoepelingen

Keukens

Winkels kunnen er wel de kosten uithalen als klanten bij hun bezoek veel uitgeven. Dat is onder meer zo in de keukenbranche. Robert Coppens, directeur van De Mandemakers Groep (DMG), is dan ook blij dat zijn keuken- en woonwinkels weer open mogen.

DMG bezit winkelformules zoals Brugman, Mandemakers, Keuken Kampioen en Piet Klerkx. Dat klanten maar tien minuten binnen mogen blijven, is wel lastig, erkent Coppens.

"Het vraagt om een hele goede digitale voorbereiding waarbij al keuzes zijn gemaakt en zaken zijn opgemeten. We hebben dan online al frontjes of stoffen laten zien. In tien minuten kan de klant dan in de winkel de definitieve keuzes maken. Dat is makkelijker dan alles online doen."

Auto's

Ook autoverkopers zijn blij met de nieuwe regels, zo zegt de RAI Vereniging. Steven van Eijck, algemeen voorzitter, noemt het kabinetsbesluit 'verstandig en een werkbare eerste stap' op weg naar een volledige heropening van de detailhandel.

Geen oplossing

De diverse brancheverenigingen die de reguliere winkels vertegenwoordigen zijn niet blij met de versoepeling. "Dit gaat geen verlichting bieden voor het overgrote merendeel van de winkels in Nederland", stelt branchevereniging Raad Nederlandse Detailhandel (RND).

Er zou naar het oppervlakte van een winkel gekeken moeten worden. Volgens RND kunnen winkels verantwoord weer open volgens de richtlijnen die vorig jaar ook zijn gebruikt zoals een maximaal aantal klanten per winkel.

Winkeliers snakken dan ook naar versoepeling, aldus de branchevereniging. "Wij missen onze klanten en onze klanten missen ons. Winkels als doorstroomlocatie zijn aantoonbaar veilig."

Teleurgesteld

Winkeliersvereniging INretail is ook teleurgesteld over de zeer beperkte opening van winkels, die amper verlichting biedt na de maandenlange sluiting. "De schade in de retail is ongekend groot en het openen van winkels is de enige echte oplossing", aldus de organisatie.

"Kleine winkels kunnen nog wel met de regels op zich wel uit de voeten", zegt Udo Delfgou, directeur van INretail. "Maar de hele grote winkels zoals tuincentra en grote sportwinkels met duizenden vierkante meters kunnen er niets mee. We zien liever dat er een x-aantal klanten per vierkante meter binnen mag."

Dat winkels veilig open kunnen, zou bewezen zijn met protocollen die winkeliers na de virusuitbraak in maart hadden opgesteld.

INretail gaat vandaag in gesprek met minister Bas van 't Wout van Economische Zaken over de verdere uitwerking van de regels.

Lees meer over
HEMABijenkorfLockdownCoronacrisis in NederlandRetailWinkelen