Lockdown hakt er ongenadig hard in bij winkels die geen eten verkopen

Januari was een bijzonder zware maand voor de detailhandel. Consumenten kochten bijna 6 procent minder dan een jaar eerder. Vooral winkels in non-food, zoals kleding en schoenen, kregen grote klappen. Zij mochten niet open, alleen winkels die voedsel verkopen ontkomen aan de strenge lockdownregels.
En die tweedeling is goed te zien in de cijfers van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek). De omzet van supermarkten en andere winkels die voedsel verkopen en dus wel open mochten, steeg met 8,6 procent.
Deuren gesloten
Heel anders was dat voor de winkels die geen voedsel verkopen. Vanwege de lockdown moesten zij hun deuren gesloten houden. Hun omzet kelderde dan ook met maar liefst 37,7 procent in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder.
De hoeveelheid spullen die we kochten daalde nog harder, maar dat werd een klein beetje gecompenseerd doordat de prijzen ietsje hoger lagen dan vorig jaar.
Online
Winkeliers in non-food konden alleen online nog iets verkopen. De totale omzet van webwinkels verdubbelde in januari dan ook bijna.
Desondanks zagen winkels in kleding (-61 procent) en schoenen (-54 procent) hun omzet fors kelderen. We kochten ook minder recreatie-artikelen (-43 procent), meubelen (-38 procent) en consumentenelektronica (-34 procent).
December
In december was er ook al sprake van een flinke daling van de winkelverkopen van 3,2 procent. In de eerste twee weken van december waren de fysieke winkels nog wel open, de lockdown ging op 15 december in.