Ook 2021 wordt beroerd

ING: er wordt nog jaren minder gevlogen dan voor corona

Door Matthias Pauw··Aangepast:
© Robin UtrechtING: er wordt nog jaren minder gevlogen dan voor corona
RTL

Het zal nog jaren duren voor er weer net zo veel wordt gevlogen als in 2019. De coronacrisis heeft de luchtvaart op zijn gat gelegd en voorlopig komt daar nog maar weinig verandering in.

Dat is de verwachting van economen van ING. De inschatting is dat er pas rond het jaar 2025 weer net zo veel wordt gevlogen als voor de crisis. Als daarna de groei weer wordt ingezet, zal die waarschijnlijk ook lager liggen dan eerder werd gedacht.

2021 blijft zeer matig

Waar er aan het begin van de pandemie nog werd gehoopt op een korte, hevige schok, is inmiddels wel duidelijk dat ook 2021 weer een rampjaar voor de sector wordt. Door aanhoudende beperkingen zoals vliegverboden en negatieve reisadviezen lijkt er pas echt wat verbetering te komen in de tweede helft van het jaar.

Als het een beetje meezit voor de sector eindigt het aantal vervoerde passagiers wereldwijd dit jaar op zo'n 40 tot 50 procent van het aantal pre-corona, schat de bank in. Enige groei ten opzichte van vorig jaar is in ieder geval wel te verwachten: "Alle herstel vanaf nu zal zorgen voor jaar-op-jaar groei."

Air France-KLM in de penarie: sowieso nieuwe miljardensteun nodig
Lees ook

Air France-KLM in de penarie: sowieso nieuwe miljardensteun nodig

Maar zelfs dat beperkte herstel ten opzichte van rampjaar 2020 is nog wel onzeker. Voorwaarde daarvoor is dat in de loop van het jaar massale vaccinatieprogramma's en intensief testen meer mogelijk maken. Zoals het er nu voorstaat is het nog niet eens zeker of de luchtvaart kan gaan profiteren van het zomerseizoen.

Als er het hele jaar net zo weinig wordt gevlogen als in februari, eindigen we zelfs nog onder het niveau van vorig jaar.

Eerst toeristen, dan zakenmensen

Als het herstel echt begint, zal dat waarschijnlijk eerst echt te zien zijn bij de prijsvechters die korte vluchten aanbieden. Economen en de sector verwachten namelijk dat vakantiegangers en reizigers die familie en vrienden willen zien als eerste weer instappen als het weer kan.

Zakelijke reizen zullen waarschijnlijk aanzienlijk minder snel aantrekken nu werken op afstand en digitale vergaderingen behoorlijk normaal geworden zijn.

Dat is voor grote maatschappijen als KLM een extra domper. Tot nu toe werd daar het meeste geld verdiend met de zakelijke reizigers.

Vorige maand zette de Nederlandse maatschappij daarom ook al extra stappen om zich meer te richten op vakantiegangers, onder meer door de aankoop van een bedrijf dat technologie levert voor het boeken van pakketreizen.

Ook nog duurder

En alsof het allemaal nog niet erg genoeg was krijgen de vliegmaatschappijen ook nog eens te maken met flink hogere kosten. Door de sterk gestegen olieprijs is ook kerosine veel duurder geworden de laatste maanden.

Kerosine was eind februari zo'n 40 procent duurder dan de gemiddelde prijs van vorig jaar. Dat kan er flink inhakken, want de uitgaven voor vliegmaatschappijen bestaan volgens ING als snel voor 15 tot 30 procent uit brandstofkosten.

De schade daarvan pakt voor iedere maatschappij wel anders uit, omdat ze zich kunnen indekken tegen prijsschommelingen. De mate waarin ze dat doen, verschilt per bedrijf.

Lees meer over
SchipholAir France KLMING BankLufthansaLuchtvaartCoronavirusCoronavaccinCoronacrisis in Nederland