5 miljoen euro

Ontslagen KLM'ers krijgen Brussels geld voor sollicitatiecursus

Door Matthias Pauw··Aangepast:
© ANPOntslagen KLM'ers krijgen Brussels geld voor sollicitatiecursus
RTL

1201 KLM'ers die ontslagen zijn als gevolg van de coronacrisis kunnen een beroep doen op een Brussels potje om hun verdere carrière een slinger te geven. Het Europees Parlement stemde in met een voorstel om 5 miljoen euro vrij te geven.

Voorwaarde was dat ook de Nederlandse overheid nog eens 3,8 miljoen extra zou bijdragen. KLM heeft al laten weten dat bedrag voor eigen rekening te nemen.

Carrière weer opstarten

In totaal ligt er dus 8,8 miljoen euro klaar om de groep ontslagen medewerkers weer aan de gang te helpen.

Daarmee is er gemiddeld ruim 7300 euro beschikbaar per ex-werknemer van de luchtvaartmaatschappij. Dat geld kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor loopbaanadvies, een sollicitatietraining, opleiding, omscholingsbegeleiding of hulp bij de oprichting van een bedrijf te betalen. 

Globaliseringsfonds

De 5 miljoen euro uit Brussel is afkomstig uit het Europees Fonds voor aanpassing door globalisering (EFG). Dat is trouwens geen speciaal coronafonds, maar een potje dat al sinds 2007 bestaat. Eigenlijk is het bedoeld om mensen mee te helpen die negatieve gevolgen ondervinden van globalisering.

Denk dan bijvoorbeeld aan het sluiten van een fabriek, omdat de productie wordt verplaatst naar een ander land. Maar vorig jaar werd al besloten dat ook massaontslagen die het gevolg zijn van de pandemie voor de subsidie in aanmerking komen. 

KLM technisch failliet na dramatisch jaar: meer schuld dan bezittingen
Lees ook

KLM technisch failliet na dramatisch jaar: meer schuld dan bezittingen

Het Europees Parlement stemde ook in met vergelijkbare steun voor ontslagen personeel van het Finse Finnair, 1500 Belgische luchthavenmedewerkers en 500 Duitse metaalarbeiders.

Zware tijden

Bij KLM moesten er vorig jaar al veel mensen uit, en de komende jaren worden dat er alleen maar meer. In juli vorig jaar werd al een reorganisatie aangekondigd waardoor 1500 voltijdsbanen komen te vervallen. Begin dit jaar werd er nog eens een reorganisatie aangekondigd waardoor 1000 banen verdwijnen. De komende jaren moeten er in totaal liefst 5000 banen geschrapt worden.

Niet verwonderlijk, want het zijn extreem zware tijden voor het bedrijf. Door de crisis zakte de omzet in elkaar, en er werd een verlies geleden van 1,5 miljard euro bij de Nederlandse tak van Air France-KLM. Het jaar werd dan ook afgesloten met een negatief eigen vermogen. Dat wil zeggen dat de schulden van KLM meer waard zijn dan de bezittingen.

Heel veel steun

De 5 miljoen euro aan subsidie voor de ex-werknemers is trouwens maar een schijntje in vergelijking met alle andere steun die de luchtvaartmaatschappij heeft gekregen om het hoofd boven water te houden. 

Zo ontving het in 2020 ruim een miljard aan NOW-steun van de Nederlandse overheid om het personeel door te kunnen betalen. Daarnaast werd 764 miljoen euro aan belastinguitstel verleend. Bovendien kreeg KLM nog een steunpakket van 3,4 miljard euro aan leningen, om de rekeningen mee te betalen.

Dat laatste steunpakket staat trouwens op losse schroeven. Onlangs oordeelde de Europese rechter dat de Europese Commissie niet goed genoeg heeft onderbouwd waarom het akkoord is gegaan met die hulpmiljarden. 

Lees meer over
Air France KLMEuropese CommissieEuropees parlementCoronacrisis in NederlandLuchtvaartOntslag