Negatief eigen vermogen

KLM technisch failliet na dramatisch jaar: meer schuld dan bezittingen

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPKLM technisch failliet na dramatisch jaar: meer schuld dan bezittingen
RTL

KLM heeft financieel flink water gemaakt door de coronacrisis. Van de ruim 1,5 miljard euro aan eigen vermogen die de luchtvaartmaatschappij eind 2019 had, is helemaal niks meer over. KLM sloot 2020 af met een negatief eigen vermogen van 115 miljoen euro.

Dat betekent dat KLM nu meer schulden heeft dan bezittingen en dus technisch failliet is. Dat klinkt trouwens erger dan het is. Zolang de rekeningen betaald kunnen worden, bijvoorbeeld met de miljarden aan overheidssteun die het bedrijf vorig jaar ontving, blijft KLM in de lucht.

Diep weggezakt

Dat het bedrijf zo diep weggezakt is, komt niet echt als een verrassing. De omzet van het bedrijf daalde van ruim 11 miljard euro in 2019 naar 5,1 miljard vorig jaar. En de winst van 449 miljoen euro verdampte helemaal: KLM leed een verlies van ruim 1,5 miljard euro.

Dat verlies was overigens een stuk forser uitgevallen zonder de overheidssteun. KLM kon de salarissen van het personeel blijven doorbetalen dankzij 1 miljard euro NOW-steun. Daarnaast hield het 764 miljoen euro in kas door gebruik te maken van de mogelijkheid om later belasting te betalen.

Topman levert in, houdt 7 ton over

De top van het bedrijf heeft in het rampjaar flink ingeleverd op het salaris en de bonussen. Voorwaarde aan de staatssteun die KLM vorig jaar kreeg was dat de directie geen bonussen mocht krijgen. Bovendien heeft ceo Pieter Elbers in de tweede helft van het jaar 20 procent van zijn vaste salaris ingeleverd.

Dat betekent trouwens niet dat Elbers nu op een houtje moet bijten. Aan vast salaris hield hij nog altijd ruim 535.000 euro over. Daar komt nog eens meer dan 183.000 euro bovenop voor in zijn pensioenpotje. Bij elkaar verdiende de topman 722.818 euro in 2020.

Minder erg dan bij Air France

Toch is de financiële nood nog niet zo 'acuut' dat het bedrijf nieuwe staatssteun nodig heeft. Frankrijk schoot zustermaatschappij Air France deze week te hulp door een lening van 3 miljard euro een eeuwigdurende looptijd te geven.

Vier miljard euro extra noodsteun voor Air France-KLM
Lees ook

Vier miljard euro extra noodsteun voor Air France-KLM

Omdat de geldschieter zo'n lening niet kan opeisen, telt deze niet mee als schuld. En hoe lager je schulden zijn, hoe makkelijker het is om nieuw geld te lenen als dat nodig is. Ook gaat het moederbedrijf Air France-KLM voor een miljard aan extra aandelen uitgeven. De opbrengst hiervan is bedoeld voor Air France. 

KLM kan nog even zonder

Bij KLM is dat nog niet nodig. Het bedrijf kan nog geld lenen dankzij het pakket aan maatregelen waarmee de Nederlandse staat het bedrijf vorig jaar te hulp kwam. Van de 3,4 miljard euro aan directe lening en garanties voor bankleningen, heeft KLM pas 900 miljoen euro opgenomen.

KLM heeft dus nog 2,5 miljard euro op de plank liggen om de rekeningen mee te kunnen betalen. Het bedrijf denkt het daar in ieder geval nog 12 maanden mee uit te kunnen zingen.

Al houdt het bedrijf wel een gigantische slag om de arm. KLM gaat er namelijk vanuit dat de luchtvaart de komende maanden zal herstellen, omdat er dankzij het vaccineren meer gereisd kan worden. Maar dat is natuurlijk absoluut geen zekerheid.

Om tafel met geldschieters

Stel dat dit niet het geval is, dan moet KLM opnieuw onderhandelen met de Nederlandse staat en de banken die het bedrijf geld uitlenen over aangepaste voorwaarden.

Ook blijft de kans aanzienlijk dat KLM, net als Air France, uiteindelijk toch extra hulp van de staat nodig heeft in de vorm van een kapitaalinjectie. Mogelijkheden om dat te doen zijn bijvoorbeeld uitgifte van extra aandelen of het omzetten van leningen in aandelen of eeuwigdurende obligaties. De overheid is al maanden in overleg met de Europese Commissie onder welke voorwaarden dit mag gebeuren.

Slots in gevaar

Zeker is wel dat er start- en landingsrechten, zogenoemde slots, ingeleverd moeten worden op Schiphol. Voor KLM is dat een gruwel, omdat het daardoor moeilijker wordt om het internationale netwerk in stand te houden. Bovendien mag Schiphol niet groeien, waardoor er ook geen nieuwe slots beschikbaar beschikbaar komen. KLM kan de kwijtgeraakte slots dus niet compenseren door te proberen nieuwe slots te bemachtigen.

Lees meer over
Pieter ElbersAir France KLMLuchtvaartCoronacrisis in Nederland