CO2 met 55 procent reduceren

Uiteenlopende reacties op klimaatplannen EU

Door Maarten Veeger··Aangepast:
© ANP Uiteenlopende reacties op klimaatplannen EU
RTL

De reacties op het vandaag gepresenteerde Europese klimaatplan van Frans Timmermans lopen sterk uiteen. Ondernemers lijken er zin in te hebben. Greenpeace stoort zich aan het feit dat sommige grote vervuilers nog steeds worden gesubsidieerd. En energieprofessor David Smeulders maakt zich zorgen: "Voor de hand liggende oplossingen worden niet meegenomen."

"Wij zien dat het sneller moet en dit is een goed vertrekpunt." Bij VNO-NCW zijn ze te spreken over het plan dat Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie, vanmiddag presenteerde.

De Europese Unie moet de uitstoot van het schadelijke broeikasgas CO2 in 2030 met 55 procent hebben verlaagd (in vergelijking tot wat het in 1990 was) en presenteerde daar vandaag de soms pijnlijke en in ieder geval dure plannen voor.

Maar daar kunnen Nederlandse bedrijven volgens VNO-NCW prima mee overweg, zo laat de lobbyclub voor bedrijven weten in een persbericht. 

"Nederland kan dankzij een gecoördineerde Europese aanpak sneller en tegen lagere kosten CO2-emissiereducties realiseren. Een Europese aanpak creëert immers schaal en een gelijk speelveld binnen de EU."

Dit ga jij merken van de klimaatplannen van Timmermans
Lees ook

Dit ga jij merken van de klimaatplannen van Timmermans

Verkeerde kant op

Met het plan moet over negen jaar 40 procent van de energie groen zijn opgewekt. Dat betekent vooral met zon, wind en biomassa. Al is over dat laatste nog een felle discussie gaande want bij biomassa zoals houtstook blijft er geruzie of dat wel zo groen is.

"Dit gaat niet de goede kant op", zegt professor energietechnologie David Smeulders van de TU Eindhoven. "We weten nog niet goed wat dan groene energie is. En er zijn vele gemakkelijkere manieren om in 2030 de CO2-uitstoot omlaag te krijgen.

'Gas voor kolen'

Smeulders rekent voor: "Er zijn nog 320 kolencentrales in Europa. Die stoten gezamenlijk bijna de helft van de CO2 uit. Als je die op gas laat overstappen heb je een enorme besparing."

Hij ziet -net als de grote gasproducenten als Shell- gas als een transitiebrandstof waarmee snel een C02 reductie mee te behalen valt. "Door dat te doen met biomassa vrees ik dat er veel gesjoemel mogelijk blijft."

Rem niet ingetrapt

Greenpeace Nederland is te spreken over de al eerder neergezette ambitie van 55 procent door de Europese Commissie. "Al beweert de wetenschap inmiddels dat het in 2030 al 65 procent minder uitstoot moet zijn", zegt Faiza Oulahsen, hooft Klimaat en Energie van Greenpeace.

"Het voelt nu toch als een auto die met 180 op een muur afrijdt. En dat de rem is gevonden maar die nog niet wordt ingetrapt."

Landbouw

Ze stoort zich met name aan het feit dat de Europese landbouw nog steeds wordt gesubsidieerd, de belastingvoordelen voor luchtvaartmaatschappijen nog maar langzaam verdwijnen en dat Europa heel erg laat is met het verbod op benzine- en diesel auto's.

"Die mogen tot 2035 worden verkocht. Maar zullen daarna dus nog heel lang rond blijven rijden." Ze verwacht dat ook de belasting op C02-uitstoot bij de productie van goederen buiten de EU heel ingewikkeld gaat worden. "Ik denk dat die moeilijk te realiseren is."

Tesla-rijder niet helpen

Universitair docent energietransitie Sanne Akerboom van de Universiteit Utrecht vindt dat de nadruk erg sterk ligt op het belasten van vervuiling. "De ondersteuning van bedrijven en particulieren die het beter willen gaan doen, loopt wat achter. Ik denk dat daar op nationaal niveau nog veel over in te vullen is."

Europarlementariër Ester de Lange (CDA) heeft twijfels bij het sociale fonds dat de verliezers van de energietransitie moet bijstaan.

"Het is nog maar de vraag of het voorgestelde Climate Action Social Facility daadwerkelijk bij die gezinnen terecht komt die de steun het hardst nodig hebben. De energietransitie moet niet alleen te doen zijn voor de Teslarijder met een laadpaal in de voortuin, maar ook voor heel normale Nederlandse gezinnen."

Fit for 55 in hoofdpunten

  • In 2030 moet de CO2-uitstoot in de EU met 55 procent zijn gedaald.
  • Dat moet door 40 procent van alle energie groen op te wekken. 
  • Uitstootrechten voor bedrijven worden schaarser en daarmee duurder.
  • Ook de luchtvaart en scheepvaart moeten in tegenstelling tot nu uitstootrechten kopen of de uitstoot verlagen.
  • Ook het wegtransport en gebouwen krijgen te maken met een systeem met uitstootrechten.
  • Vanaf 2035 mogen er geen nieuwe benzine- en dieselauto's worden verkocht. 
  • Er komt een sociaal fonds om burgers en bedrijven te helpen met deze transitie. Daar moet in totaal 144 miljard euro in gaan komen voor de periode 2025-2032. Dat wordt deels betaald met de emissiehandel en extra heffingen.
Lees meer over
Frans TimmermansEuropese UnieKlimaat